احیای برجام چگونه فشار گاز صنایع را افزایش می دهد؟

0
صنعت فولاد
کارخانه فولاد
این روزها همه صنایع منتظر روشن شدن نتیجه مذاکرات وین و احیای دوباره برجام هستند؛ از تولید خودرو گرفته تا فولاد و لوازم خانگی. یکی از مواردی که از نظر تولیدکنندگان می تواند با احیای برجام، احیا شود اجرای فرآیندهای بهبود مصرف انرژی صنایع است.

به گزارش خبرنگار نبض صنعت، شرکت های مشخصی در دنیا در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی صنایع فعالیت دارند که می توانند با ارائه راهکارهایی باعث بهبود مصرف انرژی در کارخانه های مختلف شوند تا از این طریق، ضمن بهینه سازی مصرف انرژی، افزایش تامین انرژی و در نتیجه رشد تولیدات صنعتی نیز اتفاق بیفتد.

در شرایطی که صنایع انرژی بر کشور با مشکل محدودیت یا قطعی برق و گاز روبرو هستند، حضور شرکت های فعال در این بخش کمک بزرگی به بهبود وضعیت تولید خواهد کرد. مسئله ای که هرچند، یکبار در توافق قبلی برجام تا حدی پیش رفت اما در نهایت متوقف ماند.

نقش برجام در افزایش فشار گاز صنایع

سید رضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در این مورد معتقد است: قطعی مکرر برق و گاز صنایع مشکلی نیست که طی چند ماه حل و فصل شود. با این حال تامین برق و گاز فولادی‌ها در گرو احیای برجام است.

وی اظهار داشت: بعد از اجرای برجام، شرکت‌های خارجی زیادی وارد ایران شدند. یکی از این شرکت‌ها نیز در زمینه افزایش فشار گاز صنایع کشور قراردادی را با ایران منعقد کرد اما بازگشت تحریم‌های آمریکا باعث شد این شرکت‌ها از ایران خارج شوند.

وی ادامه داد: اکنون مشاهده می‌کنیم که کشورهایی مانند چین و روسیه تکنولوژی لازم برای انجام این کار را ندارند. از این رو فقط می‌توان امیدوار بود که با احیای برجام شرکت‌های اروپایی و آمریکایی دوباره با ایران قرارداد جدید امضا کنند.

کارخانه فولاد
کارخانه فولاد

وی تصریح کرد: قطعی سراسری برق و گاز هم از عواقب تحریم است.با احیای برجام نیز یک‌شبه این مشکل حل نمی‌شود، بلکه حداقل 4 سال زمان لازم است. اما نکته مسلم این است که با ادامه تحریم‌ها این مشکلات ادامه می‌یابد. در این صورت باید منتظر تعطیلی کارخانه های بیشتری باشیم.

زیان میلیارد دلاری فولادی ها با قطع برق 

مهمترین نتیجه محدودیت در تامین انرژِی مورد نیاز صنایع، کاهش تولیدات صنعتی و در نتیجه افت رشد اقتصادی کشور است. این موضوع طی سال جاری در مورد صنایع فولاد و سیمان تا حد قابل توجهی رخ داد و منجر به کاهش تولید، کاهش صادرات و در نتیجه زیان تولیدکنندگان شد.

شهریور امسال، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران طی نامه‌ای به شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد که خاموشی‌های برق باعث از دست رفتن حداقل 82 روز کامل تولید صنعت فولاد از ابتدای سال جاری شده که زیان مستقیم ناشی از این توقف تولید برای اقتصاد ملی بالغ بر 6 میلیارد دلار است و 300 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم به‌طور کامل از دست رفته یا محدود شده است.

اسناد بالادستی؛ دستخوش محدودیت تامین انرژی

علاوه بر زیان تولیدکنندگان و کاهش تولیدات صنایع مهمی چون فولاد، شاهد برخی تغییرات در جهت گیری های صنعتی کشور نیز هستیم به طوری که ما را به سمت کاهش برنامه ریزی تولید و بازنگری در چشم اندازهای اقتصادی هدایت می کند. به عبارتی اسناد بالادستی با توجه به محدودیت های تامین انرژی دستخوش تغییرات شده اند.

در این مورد رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیرا با بیان اینکه پیش‌بینی تولید 55 میلیون تن فولاد در سند چشم انداز 1404 کاملاً اشتباه است، گفت: میزانی که ما پیش‌بینی می‌کنیم و در حال بررسی آن هستیم 30 تا 40 میلیون تن است، البته باید مشخص شود این میزان تولید فولاد چقدر گاز نیاز دارد.

در هر حال، دولتها همواره وظیفه دارند راه را برای رشد صنایع استراتژِیک و افزایش تولیدات آنها فراهم کنند. قطعا صنعت فولاد نیز از جمله صنایع مهمی است که لکوموتیو بسیاری از صنایع به شمار می رود و می تواند بخش های مهمی را با خود به بالا یا پایین بکشاند. از این رو، برنامه ریزی دقیق و آسیب شناسی جدی این صنعت نقش مهمی در اقتصاد کشور خواهد داشت.

گزارش از نرگس نیک ضمیر

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید