کاهش قیمت ۴۵۰۰ کالای مشمول درج قیمت تولیدکننده

0
فروشگاه
فروشگاه
معاون بازرسی و نظارت بر کالاهای مصرفی رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از کاهش 5 تا 65 درصدی قیمت 4 هزار و 500 قلم کالای مشمول طرح درج قیمت تولیدکننده خبر داد.

به گزارش نبض صنعت، سید داوود موسوی اظهار داشت: طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالا در چند مرحله اجرا شده است که اکنون در مرحله چهارم هستیم. این طرح به ایجاد فضای شفاف در کل زنجیره تولید تا فروش در خرده فروشی کمک می کند.

وی افزود: از ۷ هزار قلم کالای مشمول طرح درج قیمت تولیدکننده ۴ هزار و ۵۰۰ قلم کالا از ۵ تا ۶۵ درصد کاهش قیمت داشته اند.

موسوی گفت: مرحله اول این طرح را با کالاهایی مانند آب معدنی شروع کردیم و قیمت ۳ هزار و ۵۰۰ تومان به عنوان قیمت تولیدکننده روی آن درج شد در حالی که قیمت این کالا بیش از ۶ هزار تومان بود با الزام سود ۲۶ درصدی اکنون به ۴ هزار و ۵۰۰ تومانی رسیده است.

به گفته وی، قانون گذار در این طرح سود واحد تولیدی، شرکت‌های پخش و خرده فروشی‌ها را پیش بینی کرده و بر این اساس حداکثر سودی که باید بر قیمت تولیدکننده اضافه شود در کالاهای سرمایه ای ۲۰ درصد و در کالاهای مصرفی ۲۶ درصد است و برای میوه هم ۳۰ در صد در نظر گرفته شده است.

موسوی تصریح کرد: برای اجرای کامل این طرح بازرسان اصناف بر کار خرده فروشی ها نظارت دارند و تخلفات رصد و پیگیری می شود.

بییشتر بخوانید

تخم مرغ چندنرخی؛ نتیجه قیمت گذاری دستوری

قیمت فروش هم باید درج شود

همچنین ابراهیم درستی نائب رئیس اتاق اصناف در این مورد گفت: ایراد این طرح این است که مصرف کننده باید ماشین حساب داشته باشد تا قیمت نهایی را در مغازه حساب کند. پیشنهاد ما این بود که علاوه بر قیمت تولیدکننده، قیمت فروش هم روی کالا درج شود تا کف قیمتی مشخص باشد.

به گفته درستی،  برای اجرای این طرح باید کار کارشناسی بیشتری انجام می گرفت و نظر بخش خصوصی هم در آن لحاظ می شد.

طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالا در ۶ مرحله اجرا می شود که تاکنون ۷ هزار قلم کالا مشمول این طرح شده اند. سازمان امور مالیاتی مبنای دریافت مالیات را از قیمت روی کالا تعیین می کنند.

همه عرضه کنندگان مکلف هستند در هر مقطع و هر مرحله از کار تولید و عرضه کالا، قیمت مورد نظر خود را از طریق درج قیمت حتما به اطلاع مصرف کنندگان برسانند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید