مصرف اسباب بازی در ایران 4 درصد کشورهای دیگر است

0
اسباب بازی
اسباب بازی
رییس انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی کشور مصرف اسباب بازی را در ایران 4 درصد کشورهای دیگر اعلام کرد.

به گزارش نبض صنعت، غلامرضا دیزجی اظهار کرد: حدود 300 واحد تولید تمام وقت اسباب بازی و 100 واحد پاره وقت تولید این کالا در کشور وجود دارد که توسط این واحد ها بیش از 4 هزار نوع اسباب بازی تولید می شود که سهمی از این تولیدات به کشورهای دیگر صادر می شود.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف اسباب بازی در ایران نسبت به کشورهای پیشرفته بسیار پایین و کمتر از 20 دلار( 350 تا 400 هزار تومان) است، افزود: این در حالی است که برخی کشورهای جهان تا 500 دلار برای خرید اسباب بازی هزینه می کنند تا فرزندانشان از این موضوع محروم نمانند.

وی ادامه داد: کشورهای استرالیایی تا 400 دلار، کشورهای ژاپن، فرانسه و آلمان نزدیک به 300 دلار و کشورهای همسایه ایران هم تقریبا 68 دلار سرانه مصرف اسباب بازی دارند.

دیزجی تصریح کرد: بیش از 17 میلیون نفر از جمعیت ایران را قشر زیر 16 سال تشکیل می دهند که با صنعت اسباب بازی سر و کار دارند و نیاز به مصرف این کالای فرهنگی دارند؛ وسایل اسباب بازی برای سنین زیر 6 سال که هنوز به دورس آکادمیک وارد نشده ضروری و  بسیار هویت ساز است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی خاطرنشان کرد: مصرف اسباب بازی مثل تغذیه جسمی برای رشد کودکان می ماند و اگر کیفیت و کمیت این کالا افزایش نیابد و برای سنین زیر 6 سال این کالا به طور فراوان در دسترس نباشد و مورد توجه والدین قرار نگیرد نتایج زیانباری به دنبال خواهد داشت.

دیزجی با بیان اینکه در ایران به هویت اسباب بازی کم توجهی می شود و به عنوان ملعبه و یا وسیله لوکس و غیر واجب به آن نگاه می شود، یادآور شد: برای اینکه ایران تبدیل به هاب اسباب بازی در منطقه شود نیاز به سرمایه پیش بینی شده هزار میلیارد تومان است. البته در مناطق آزاد ویژه اقتصادی در حال بررسی هستیم تا با انتخاب یکی از آن ها هاب تولید اسباب بازی را در منطقه ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: اگر ایران به هاب تولید اسباب بازی منطقه تبدیل شود هم اشتغالزایی زیادی ایجاد می شود هم اینکه می توان با صادرات کالای فرهنگی به کشورهای دیگر از جمله آسیای میانه و دیگر کشورها ارزاوری هم ایجاد کرد.

دیزجی خاطرنشان کرد: منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان ظرفیت های تبدیل شدن به هاب تولید اسباب بازی منطقه را دارد در این منطقه زیرساخت انرژی های آب، برق، گاز؛ زمین ارزان، معافیت مالیاتی، وجود ترانزیت و  راه های هوایی و زمینی و ریلی و منابع انسانی در راه اندازی این هاب می تواند کمک کننده باشد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی تاکید کرد: دولت باید موانع را برطرف و در صدور مجوزهای تولید و بروکراسی های اداری و ارائه تسهیلات کم بهره این صنعت را حمایت کند تا هم سرانه مصرف افزایش یابد که در رشد و تربیت کودکان بسیار موثر است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید