چالش 4 فصل صنایع در تامین انرژی/سرمایه های صنعتی صرف نیروگاه سازی شود

0
فولاد
فولاد
صنایع داخلی در حالی تابستان و زمستان با چالش تامین انرژی روبرو هستند که به گفته کارشناسان، وزارت نیرو باید به فکر تامین برق خانگی باشد و پای خود را از برق صنعتی کنار بکشد تا سرمایه بالای بخش صنعت صرف نیروگاه سازی شود.

به گزارش نبض صنعت، حمیدرضا صالحی نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در این مورد معتقد است: در دنیا مسیر انرژی به سمت تجدیدپذیرها می رود، ما جزو 10 کشور اول تولید کربن در دنیا هستیم و باید به سمت تولید کمتر کربن برویم. پس در تولید برق هم بیشتر باید به سمت تجدیدپذیرها برویم.
وی افزود: در دولت یازدهم با افزایش نرخ خرید تضمینی، سرمایه گذاری در تجدیدپذیرها زیاد شد اما در ادامه با کاهش ارزش پول ملی، سرمایه گذاری در این بخش دوباره کم شد.
صالحی تاکید کرد: ما 90 هزار مگاوات ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر داریم که باید در زمینه آن برنامه ریزی کنیم، برنامه های آتی توسعه تجدیدپذیرها در دولت مشخص نیست و باید مشخص شود‌.
نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران توضیح داد: در تابستان 1400 به میزان حدود 12 هزار مگاوات کسری تراز برق داشتیم. در تراز تولید و مصرف به مشکل خوردیم و نتیجه عدم سرمایه گذاری در زیرساخت‌های تولید بود. با سیاست هایی که وزارت نیرو به خرج داد، منجر به کمبود سرمایه گذاری شدیم.
وی ادامه داد: این سیاست های قبلی جواب نمی دهد. تا زمانی که وزارت نیرو بین تولیدکننده و مصرف کننده قرار گرفته، این مشکل حل نمی شود. وزارت نیرو باید از وسط تولید و مصرف کنار رود.
صالحی تصریح کرد: بیش از یک سوم مصرف برق در بخش صنعت است، اگه بدنه وزارت نیرو همراهی کند تا اجازه دهند نیروگاه‌های غیردولتی با صنایع وصل شود، بخشی از مشکلات حل می شود.
وی گفت: کشورهای توسعه یافته در بورس فروش برق را انجام می دهند و بخش خصوصی به صورت مستقیم برق را به بخش خصوصی می فروشد و وقتی در کشور ما، وزارت نیرو بین تولید کننده و مصرف کننده است، اینکار انجام نمی شود.
نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران توضیح داد: اگر بخشی از سود صنایع با خرید درست برق به نیروگاه سازی بیاید، افزایش ظرفیت تولید را شاهد خواهیم بود.
وزارت نیرو پای خود را از برق صنعتی کنار بکشد
صالحی افزود: یا وزارت نیرو باید منابع مالی اختصاص دهد که نیروگاه‌های نامه کاره تکمیل شوند، یا اجازه دهد بخش خصوصی با صنایع قرارداد ببندند و اقدام به تامین منابع کنند.
وزارت نیرو برود برق خانگی را تامین کند و پای خود را از برق صنعتی کنار بکشد تا سرمایه عظیم بخش صنعت، به نیروگاه سازی برسد.
نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: بحث تجدیدپذیرها می تواند سریعتر از حرارتی ها به مدار بیاید.از امروز باید به فکر 1402 هم باشیم و در مجموع باید کاری کنیم، بهینه سازی مصرف، توجیه پیدا کند.
برای جبران ناترازی برق تابستان 1401 خیلی دیر شده است
جواد نوفرستی، کارشناس انرژی نیز در این مورد گفت: صادرات برق هم دست خود وزارت نیرو است، از این ابزار می توانستیم برای فعال کردن بخش خصوصی استفاده کنیم.با افزایش 6000 مگاواتی ظرفیت تولید، باز هم ناترازی 10 تا 12 هزار مگاواتی را خواهیم داشت.
وی تاکید کرد: الان برای جبران ناترازی برق تابستان 1401 خیلی دیر شده، اما در مدیریت تقاضا، ساختار تعرفه برق و گاز اصلاح شده اما خطایی رخ داده که نگاه ساختار تعرفه جدید، بیشتر درآمدی است نه کاهش مصرف. گفته شده تا الگو تعرفه عادی اما بالاتر تعرفه تصاعدی، اما بیش از 2 برابر تا 100 برابر یک تعرفه است و این محدودسازی پلکان تعرفه ها، اشتباه است.به نظر من، در ساختار تعرفه گذاری برق عجله شده است.
وی افزود: از نظر شاخص های توسعه ای نمی توانیم کشور خودمان را با کشورهای دیگر مقایسه کنیم، دشت کویر ایران می تواند در بخش انرژی خورشیدی، علاوه بر ایران، کشورهای دیگر را هم می تواند برق رسانی کند که سیاست های غلط این توسعه را محقق نکرد.
نوفرستی توضیح داد: رشد 5 تا 8 درصدی مصرف برق را در هر سال داریم، نه در سمت مدیریت تولید و نه در بخش مدیریت مصرف کار مطلوبی صورت نگرفته است. اینکه گفته شده زمستان را بدون خاموشی گذراندیم، اگر واقعیت های ناگفته را بگوییم، می‌بینیم هیچ چیز قابل تعریف نیست.
این پژوهشگر انرژی تصریح کرد: ما زمستان امسال، روزانه 50 میلیون لیتر مازوت در نیروگاه‌ها مصرف کردیم ، این یعنی آلودگی بیشتر هوا و ما نباید افتخار کنیم با سوخت مایع بیشتر، تولید برق زمستانی داریم.
وی افزود: باید هم در سمت مدیریت تولید و هم مدیریت عرضه را بسیار کار کنیم. هم در مصرف برق و هم در مصرف گاز رشد زیادی داریم و اینکه آینده توسعه نیروگاهی را به سمت واحدهای حرارتی ببریم درست نیست.
نوفرستی گفت: ساختار تعرفه گذاری برق، برای اثرگذاری بیشتر، باید اصلاح شود. چرا هزینه واردات برق را برای طرح های بهینه سازی برق هزینه نمی کنیم؟

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید