مصوبه اخیر وزارت صمت در مورد افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودرو سوالاتی را در ذهن مردم ایجاد کرده که در این گزارش به پاسخ آنها و چرایی افزایش قیمت کارخانه ای خودرو می پردازیم.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، صنعت خودروسازی یکی از ارکان مهم اقتصادی اغلب کشورها به شمار میرود و در ایران نیز با توجه به وابستگیهای اقتصادی و اجتماعی، این صنعت نقش بسزایی در اشتغال و تولید ناخالص داخلی ایفا میکند. این موضوع، اهمیت تعیین قیمت واقعی برای خودرو تولید داخل را دوچندان می سازد.
در سالهای اخیر، خودروسازان ایرانی با چالشهای متعددی از جمله افزایش هزینهها، کاهش تولید و نوسانات شدید قیمت مواجه بودهاند. در این راستا، وزیر صنعت، معدن و تجارت تصمیم به اجرای مصوبه افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودرو گرفت که البته تأثیراتی بر بازار خودرو و وضعیت خودروسازان دارد.
وضعیت کنونی صنعت خودروسازی و چالشهای موجود
صنعت خودروسازی ایران در سالهای اخیر با مشکلات جدی مواجه شده است. از جمله این مشکلات میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
افزایش هزینهها: نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه باعث شده تا هزینه تولید برای خودروسازان به شدت افزایش یابد.
کاهش تولید: بسیاری از خودروسازان به دلیل مشکلات مالی و کمبود نقدینگی قادر به ادامه فعالیتهای تولیدی نیستند.
رقابت با بازار آزاد: وجود دلالها و واسطهها در بازار خودرو باعث ایجاد شکاف قیمتی بین قیمت کارخانه و بازار آزاد شده است.
ورشکستگی قریبالوقوع: با توجه به شرایط نامساعد اقتصادی، بسیاری از خودروسازان ایرانی در آستانه ورشکستگی قرار دارند. این موضوع نه تنها بر روی اشتغال تأثیر منفی گذاشته بلکه موجب کاهش اعتماد عمومی نسبت به کیفیت محصولات داخلی نیز شده است.
دلایل صدور مصوبه افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودرو
طی روزهای اخیر، محمد اتابک وزیر صمت با توجه به شرایط بحرانی صنعت خودرو تصمیم گرفت تا مصوبهای برای افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودروها صادر کند. دلایل اصلی این تصمیم عبارتند از:
تأمین هزینههای تولید: با افزایش قیمت، خودروسازان قادر خواهند بود تا بخشی از هزینههای بالای تولید را جبران کنند.
کاهش شکاف قیمتی: هدف دیگر این مصوبه کاهش فاصله قیمتی بین بازار آزاد و کارخانه بود که موجب سودآوری دلالها میشد.
این مصوبه در شرایطی اجرا شد که بسیاری از کارشناسان معتقد بودند باید زودتر انجام میشد تا فشار کمتری بر روی خودروسازان وارد شود.
تأثیر مصوبه بر بازار خودرو چه بود؟
بررسیها نشان میدهد که اجرای مصوبه افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودرو تأثیر چندانی بر روی بازار آزاد نداشته است. برخی از دلایل عدم تأثیرگذاری عبارتند از:
پیشبینی بازار: بسیاری از خریداران پیشبینی کرده بودند که چنین افزایشی ممکن است اتفاق بیفتد و لذا قبل از اجرای مصوبه اقدام به خرید کرده بودند.
کاهش انگیزه خرید برای دلالان: تجربه نشان داده هرچقدر قیمت خودرو به نرخ واقعی نزدیکتر شود، حاشیه بازار کمتر شده و انگیزه دلالان برای حضور در این بازار کاهش می یابد.
هرچند افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودرو نقش مهمی در حرکت رو به جلوی صنعت خودرو دارد اما برای حل مشکلات موجود در صنعت خودروسازی ایران نیازمند رویکردی جامع هستیم که می توان به سه محور مهم برای آن اشاره کرد.
تقویت نظارت بر بازار: دولت باید نظارت بیشتری بر فعالیت دلالان داشته باشد تا مانع از سوءاستفاده آنها شود.
حمایت از تولید داخلی: ارائه تسهیلات مالی برای خودروسازان داخلی میتواند کمک شایانی به تقویت آنها کند.
شفافیت اطلاعات: باید سامانه ای برای درج و حفظ اطلاعات معامله گران بازار خودرو ایجاد شود تا ضمن کسب آمار و اطلاعات دقیق در این بخش، به راهکاری جامع برای کنترل بازار خودرو دست یابیم.
در هر حال، تداوم افزایش تیراژ تولید خودروسازان و پاسخگویی به عطش بازار نیازمند توجه و حمایت بیشتر از شرکت های خودروساز است تا ضمن کنترل بازار، شاهد سوددهی شرکت های خودروساز و رفع حباب قیمتها در بازار خودرو باشیم.
انتهای پیام