احتمال کمبود روغن نباتی در ماه رمضان

0
تولید روغن نباتی
تولید روغن نباتی
عضو هیئت مدیره انجمن روغن نباتی از احتمال کمبود روغن خوراکی در ماه رمضان خبر داد.

به گزارش نبض صنعت، علی فاضلی اظهار داشت: ۵۰ تا ۶۰ درصد روغن‌ توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد می‌شود. به‌ رغم اینکه دولت از تولیدکنندگان بابت فروش روغن خام پول دریافت می‌کند، اما حواله‌ای به صنعتگران نمی‌دهد.

وی افزود: همین عدم اختصاص حواله از سوی دولت به تولیدکنندگان باعث نگرانی شد. گرچه می‌گویند روغن خوراکی در گمرکات به اندازه کافی وجود دارد، اما اگر دولت طبق برنامه روغن خام را در اختیار تولیدکنندگان نگذارد، احتمالا در ماه رمضان با کاهش تولید و کمبود روغن خوراکی مواجه شویم.

وی ادامه داد: این روزها روغن‌های عرضه‌شده به بازار روغن‌هایی است که در بهمن ماه تولید شد. در اسفند که به دلیل نزدیکی به عید تقاضا برای خرید روغن خوراکی بیشتر می‌شود دولت باید تمهیداتی را برای عرضه روغن خام به صنایع در نظر بگیرد.

تولیدکنندگان پول واریز کردند اما روغن به دستشان نرسید

فاضلی همچنین تشریح کرد: بابت خرید حواله‌های روغن خام تولیدکنندگان بیش از اندازه پول برای دولت واریز کردند. با این حال هنوز روغن خام به دست تولیدکنندگان نمی‌رسد.

وی با اشاره به حذف ارز دولتی و تاثیرش در صنعت و بازار روغن بیان کرد: البته این مصوبه مشروط است. دولت باید شرایط اجتماعی و اقتصادی را رصد کند و بعد از آن تصمیم به حذف کلی ارز دولتی بگیرد. با این حال اما حذف ارز دولتی تا پایان اردیبهشت تاثیری در قیمت روغن خوراکی ندارد.

فاضلی اضافه کرد: تولیدکنندگان روغن خوراکی هنوز به اندازه کافی روغن خامی که با ارز دولتی وارد کشور کردند را در اختیار دارند. بنابراین قیمت روغن به این زودی‌ها افزایش پیدا نمی‌کند.

پیش‌تر برخی کارشناسان از کاهش تولید روغن به دلیل اتفاقات اخیر میان روسیه و اوکراین خبر دادند. در این میان اما ابوالحسن خلیلی، رئیس انجمن تولیدکنندگان روغن، گفت: حمله روسیه به اوکراین سبب کاهش تولید روغن نمی‌شود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید