خودرو ایگل به عنوان سدان ملی شرکت کرمان موتور با بهره مندی بیش از 80 درصدی از قطعات و محموعه های تولید داخل، تبدیل به نمادی از دوران گذار کرمان موتور از مونتاژکاری به خودروسازی است.
به گزارش نبض صنعت، از روزی که واژه خودرو ملی با خودرو سمند وارد ادبیات صنعت خودروی ایران شد تا امروز، این صنعت فراز و نشیبهای زیادی را تجربه کرده است. در این سالها هر چند تعداد خودروسازان ایرانی از عدد انگشتان دو دست فراتر رفته، اما هیچ کدام از این شرکتها نتوانست خود را از فضای مونتاژکاری جدا و به جمع خودروسازان واقعی بپیوندد.
این آسیب که در صنعت خودرو ایران تبدیل به یک رویه شده و هر شخصی با صرف چند ده میلیارد تومان میتواند مجوز تاسیس یک شرکت خودروسازی را با همکاری برندهای چینی در کشور تاسیس کند، کشور را با مشکلات و چالشهای بسیاری مواجه ساخته است که بررسی آن در این یادداشت نمیگنجد.

خودرو ایگل کرمان موتور با شاخص تولید ۸۷ درصد، اولین سدان ملی این شرکت است که به واسطه سرمایه گذاری بخش خصوصی تولید شده و حاصل سالها صرف سرمایه و بهرهگیری از زنجیره تامین داخلی است.

خودرو ایگل با داخلی سازی بیش از ۸۰ درصد را باید نمادی از دوران گذار کرمان موتور به خودروسازی بدانیم که به تنها به همین یک مدل ختم نخواهد شد.
برنامههایی که در یکی دو سال اخیر در شرکت کرمان موتور اجرا شده است، نشان میدهد که ایگل تنها یک محصول نیست بلکه آغاز راهی برای تولید خودرو با استفاده از زنجیره تامین داخلی است. هاچ بک شادو و یک محصول در رده SUV بهزودی براساس این پلتفرم در کرمان موتور آغاز میشود. تا مسیری که با ایگل آغاز شد با این خودروها ادامه یابد.
ادامه این مسیر که تا سال ۱۴۰۷ برنامهریزی شده است به اذعان مدیرعامل کرمان موتور کرمان موتور با توسعه ۳ پلتفرم،۸ محصول جدید را با داخلی سازی بیش از ۵۰ درصدی راهی بازار خواهد کرد.

روندی که کرمان موتور در سالهای اخیر پیموده است، نشان میدهد اگر سرمایه گذاری در صنعت خودرو توسط بخش خصوصی انجام شود حتی بدون حمایت تمام قد دولتی هم میتوان به اهداف تدوین شده دست پیدا کرد.
انتهای پیام
















