سنگ آهن از سبد صادراتی خارج شد

0
سنگ آهن
سنگ آهن
با اعمال برخی محدودیت های صادراتی، سنگ آهن از سبد صادراتی ایران خارج شد.

به گزارش نبض صنعت، مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن ایران با اشاره به صفر شدن صادرات سنگ آهن از کشور، گفت: صادرات این محصول در دهه ۸۰ به اوج خود رسید. اما از سال ۹۲ با توجه به محدودیت‌هایی که ایجاد شد، رفته‌رفته از سبد صادراتی ایران خارج شد.

وی توضیح داد: در حال حاضر بیشتر سنگ آهن بهره‌برداری‌شده مصرف داخلی دارد. کمتر از یک میلیون تن از نوع غیرفلزی کم‌عیار هم به کارخانه‌های سیمان عراق می‌رود که اصلا در آمار نمی‌گنجد.

وی ادامه داد: محدودشدن صادرات ارتباط چندانی به تحریم‌های خارجی ندارد. دولت سابق به شکل پلکانی صادرات را سخت‌ و در آخرین قدم هم صادرات را ممنوع کرد. اکنون هزینه حمل‌ونقل و عوارض آنچنان بالا رفته که صادرات سنگ آهن صرفه اقتصادی ندارد.

صادرات نیمی از سنگ آهن در دهه ۸۰

اکبریان تشریح کرد: حتی اگر خریدار خارجی هم برای سنگ آهن پیدا شود، باز هم فعالان این حوزه حاضر به فروش نمی‌شوند. این در حالی است در دهه ۸۰ سالانه حدود ۲۴ میلیون تن صادرات صورت می‌گرفت.

وی افزود: این بدان معناست که در دولت‌های نهم و دهم تقریبا نصف سنگ آهن ایران به صورت خام‌فروشی صادر می‌شد. البته می‌توان گفت که چین تنها مشتری ایران بود که این کشور هم ایران را تنها گذاشت.

تداوم فعالیت بنگاه‌های تولیدی

به گفته اکبریان، به‌رغم صفر شدن صادرات، بنگاه‌های اقتصادی این حوزه بدون مشکلی خاص به فعالیت خود ادامه می‌دهند. چراکه تقاضای داخلی، خلا بخش خرید را پر کرد.

وی افزود: گرچه بنگاه‌های تولیدی صنایع با مشکلات متعددی از جمله تعطیلی مواجه شدند، اما زنجیره تولید روند رو به رشد دارد. بیشترین حجم صادرات هم مربوط به فولاد و گندله است که البته آن‌ها در بخش‌های با افت مواجه بوده‌اند. در این زمینه چین مهم‌ترین خریدار ایران شناخته می‌شود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید