سرنوشت معادن ایران به احیای برجام گره خورده است

0
معدن
معدن
دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی گفت: اگر مذاکرات وین منجر به توافق نشود، به احتمال زیاد وضعیت معادن بدتر از شرایطی که امروز با آن مواجه هستیم می‌شود.

به گزارش نبض صنعت، عبدالرضا صالحی اظهار کرد: آنچه امروز بیش از توافق برای معادن ایران اهمیت دارد، گشایش اعتباری و مالی پس از احیای احتمالی برجام است. ما باید در نظر داشته باشیم که بعد از این اتفاق قراردادهای جدید و جدی با سرمایه‌گذاران خارجی منعقد کنیم.

وی با اشاره به مصوبات مجلس تشریح کرد: طبق دو مصوبه مجلس، دولت در مجموع مجوز واردات ۹۰۰۰ ماشین‌آلات سنگین را برای سال آینده دریافت کرد. حال مشخص نیست چه تعداد از این ماشین‌آلات مربوط به بخش معدن هستند. همچنین هنوز در اینکه این کالاها از چین وارد می‌شوند یا از کشورهای دیگر ابهام وجود دارد.

وی افزود: باید این موضوع را هم در نظر داشت در صورتی که برجام احیا نشود، واردات این تعداد ماشین‌آلات سنگین میسر نیست. در واقع شاید واردات ماشین‌آلات صنعتی و معدنی ممنوع نباشد، اما با شرایطی تحریمی راهی برای واردات وجود ندارد.

صالحی در پایان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون نیز تعدادی از معادن کوچک و متوسط تعطیل شده‌اند، با ادامه تحریم‌ها در سال آینده باید منتظر تعطیلی بیشتر معادن ایران باشیم. با این حال بعید است که مذاکرات به نتیجه مثبت نرسد. به هر صورت انتظار می‌رود نتایج مثبتی از وین حاصل شود.

گفتنی است نمایندگان مجلس به دولت مجوز دادند که برای سال آینده ۹۰۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین با حداکثر عمر پنج سال وارد کند. اما بسیاری از کارشناسان این مجوز را در راستای جبران کسری بودجه می‌دانند و معتقدند احیای معادن ایران بدون رسیدن به توافق وین میسر نیست.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید