فقط 66 درصد ظرفیت صنعت فولاد فعال است

0
فولاد
فولاد
مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو گفت: فقط ۶۶ درصد ظرفیت ایجاد شده در صنعت فولاد کشور در حال تولید است.

به گزارش نبض صنعت به نقل از صدا و سیما، امیر صباغ در برنامه میز اقتصاد رسانه ملی اظهار داشت: برای تکمیل زنجیره ارزش و شفاف سازی و پیشبرد اهداف، زنجیره فولاد باید دارای مدیریت واحد باشد.

وی ادامه داد: روال است که در صنعت فولاد دنیا، واحد‌ها (بالادستی و پایین دستی) تجمیع شود تا در قالب یک زنجیره عمل کنند، اما در گذشته روش خصوصی سازی شرکت‌ها در کشور موجب شد تا این واحد‌ها به صورت مستقل عمل کنند و شاهد گسست زنجیره باشیم.

وی اضافه کرد: این زنجیره که پیشتر از لحاظ سهامداری ذینفع واحد داشت، به زنجیره‌ای متفاوت با سهامداران مختلف تبدیل شد و زمانی که وارد بورس شدند سهامداران دیگر قابلیت مذاکره مشترک را نداشتند.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو گفت: تنها ۶۶ درصد ظرفیت ایجاد شده فولاد کشور در حال تولید است که یکی از دلایل این امر به مدل خصوصی سازی بر می‌گردد.

صباغ ادامه داد: به طور حتم سرمایه گذاری در صنعت فولاد باید به گونه‌ای باشد که به سمت تاسیس مجتمع‌های بزرگ در زنجیره فولاد حرکت کنیم.

وی گفت: تاسیس چند مجتمع بزرگ موجب تجمیع واحد‌ها می‌شود، از سوی دیگر بخشی از سیاست گذاری‌ها باید در صدور مجوز‌ها اعمال شود به طوری که مجوز‌های توسعه‌ای باید در جهت تکمیل زنجیره ارزش این مجتمع‌ها باشد و نقاط خالی را هدفگیری کند که در نقشه راه این موارد دیده شده است.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو افزود: پیش از این قرار بود قبل از اینکه سیاست خصوصی سازی مطرح شود، زنجیره فولاد ایران دارای ذی نفع واحد باشد.

وی اضافه کرد: طرح جامع فولاد که سال ۸۲ تدوین شد یک نقشه راه ۲۰ ساله بود و در این نقشه مشخص شد که هر واحد فولادی در کجا جانمایی و توسعه یابد و همچنین خوراک آن تعیین و به کدام صنایع اختصاص یابد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید