آیا ایران از روسیه خودرو وارد می کند؟

0
خودروی روسی
خودروی روسی
این روزها بازار خودروی ایران در حالی با کمبود عرضه روبرو است که برخی اخبار از احتمال واردات خودروهای روسی به کشور حکایت دارد. هرچند هنوز تکلیف از سرگیری واردات خودرو در سال جدید مشخص نیست. در عین حال، خودروهای روسی از سطح تکولوژی بالایی برخوردار نیستند و ممکن است این تصمیم صرفا به دلیل روابط سیاسی ایران و روسیه اتخاذ شده باشد.

به گزارش خبرنگار نبض صنعت، بازار خودروی ایران در حالی تشنه عرضه خودروهای جدید است که اخباری در مورد احتمال واردات خودرو از روسیه به گوش می رسد. اما آیا خودروهای روسی از نظر تیراژ و کیفیت پاسخگوی نیاز بازار ایران خواهد بود؟

هرچند هنوز صحت این خبر مشخص نیست اما اگر درست باشد، احتمالا انگیزه های سیاسی در این تصمیم دخیل است چرا که روابط ایران و روسیه در حال حاضر بهتر از ارتباط ایران با کشورهای غربی است و ممکن است ایران برای تامین جلب رضایت روسها، واردات خودرو از این کشور را به عنوان یکی از گزینه های همکاری با این عضو گروه مذاکره کننده برجام انتخاب کرده باشد.

به گفته فعالان صنعت خودرو، واردات خودرو از روسیه ممکن است به لحاظ تبادلات مالی و شرایط همکاری راحت‌تر باشد اما بخش قابل توجهی از اقتصاد این کشور غیر شفاف است و دولت در بسیاری صنایع از جمله خودروسازی نقش دارد.

این کارشناسان معتدند در روسیه نیز روابط سیاسی در صنعت تعیین‌کننده است و به همین دلیل خودروسازی این کشور نیز مانند صنعت خودروی ایران زیان‌ده است.

تجربه خوبی از واردات خودروهای روسی نداشتیم

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این مورد معتقد است: متاسفانه برند خودروهای روسی در کشور ما خوب پاسخ نداده و این خودروها عملکرد چندان مناسبی ندارند. باید خودروهایی را در حوزه کار وارد کشور کنیم که بتواند در جاده حدود دو تا سه میلیون کیلومتر پیمایش داشته باشد.

وی افزود: نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که آیا خودروهای روسی برای اقلیم کشور ما مناسب است یا نه؟ چنانچه قرار است خودروهای کار به کشور بیایند، بهتر است که برندهای سرشناش وارد بازار خودروی کشورمان شود.

به گفته دادفر، در گذشته برای اینکه «های کاماز» (نوعی کامیون) روسیه بتواند راه برود سه پنکه سمت موتور این خودرو اضافه کردند. حال آیا با این تجربه تلخ و ناموفق باز هم می‌خواهیم راه گذشته را برویم؟

وی گفت: نمی‌دانم چرا دولت‌ها علاقه دارند که کالاهای مهمی مانند خودرو را با کیفیت پایین تهیه کنند. یا از طرفی چرا ایران علاقه به سرمایه‌گذاری و همکاری با کشورهای دست چندمی دارد. به عنوان مثال ایران خودرو و سایپا در ونزوئلا و گینه سایت خودرویی می‌زنند و خودروهای سواری را از چین و روسیه وارد کشور می‌کنند.

وی این سوال را مطرح کرد که اگر قرار است خودرو وارد کشور شود، چرا این خودرو نباید از یک برند خوب انتخاب نشود؟

تکنولوژی خودروسازی روسیه قدیمی است

در این شرایط، کارشناسان صنعت خودرو معتقدند اگر قرار است واردات خودرو صورت گیرد بهتر است همراه با انتقال تکنولوژی به کشور باشد.

بابک صدرایی، کارشناس خودرو در این مورد معتقد است: اگر قرار است واردات خودرو از روسیه صورت گیرد، بهتر است واردات ممنوع بماند. خودروهایی باید وارد کشور شوند که تاثیرگذار باشند. یعنی تکنولوژی بالا و کیفیت خوبی داشته باشند.

خودروی روسی

این کارشناس توضیح داد: خودروهای روسی مانند خودروی لادا، تکنولوژی چند دهه قبل را دارد. این خودروها از لحاظ کیفی قابل مقایسه با خودروهای اروپایی نیست. البته این خودروها از خودروهای ایرانی بهتر است اما واردات آنها به کشور تاثیرگذار نخواهد بود.

یک بام و دو هوای واردات خودرو

در این شرایط، این روزها شاهد سیاست یک بام و دو هوای مسئولان در قضیه واردات خودرو بعد از یک سال و نیم بحث و بررسی مجلس هستیم. از سویی وعده وزیر صنعت برای افزایش تیراژ تولید خودرو نیز عملی نشده و به این ترتیب در صورت عملی نشدن واردات، شاهد اوج گیری دوباره قیمت ها در بازار خودرو خواهیم بود.

واردات خودرو از سال 97 ممنوع شده و پس از این اتفاق، شاهد افت کیفیت خودروهای داخلی و متناسب نبودن قیمتها با خودروهای تولیدی بودیم به طوری که این مسئله باعث انتقاد رهبری نیز شد و دستوراتی را از سوی رئیس جمهور برای ساماندهی بازار و صنعت خودرو به همراه داشت.

در این شرایط و در پی نارضایتی مردم قرار بود با هدف تنظیم بازار، ممنوعیت واردات لغو شود و این مسئله در قالب طرح ساماندهی خودرو توسط نمایندگان مجلس پیگیری شد و در نهایت مجلس با واردات خودرو موافقت کرد.

این موضوع در بودجه 1401 نیز گنجانده شد که البته رفت و آمدهایی را بین نمایندگان مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام داشت و ایرادات مختلفی از سوی شورای نگهبان و مجمع به طرح وارد شد اما سرانجام 25 اسفندماه نمایندگان مجلس در بررسی های بودجه ای خود به جهت تامین نظر شورای نگهبان بند مربوط به واردات خودرو در بودجه ۱۴۰۱ را اصلاح کردند.

بر این اساس، مقرر شد ضوابط واردات خودرو و روش تأمین ارز توسط دولت تعیین شود و در عین حال، قیمت خودرو وارداتی سواری تا سقف معادل ۲۵۰۰۰ یورو، حجم موتور خودرو کمتر از ۲۵۰۰ سی سی تعیین شد.

هرچند در این مصوبه مجلس، واردات تعداد ۵۰ هزار دستگاه خودرو سواری و ۲۰ هزار دستگاه خودرو سواری دوگانه سوز (هیبریدی و برقی) دیده شد اما همان موقع محمدباقر قالیباف رییس مجلس در خلال بررسی این موضوع گفت: موضوع خودرو از موضوعات اختلافی با مجمع تشخیص مصلحت نظام است، در نوبت قبلی هم در قانونگذاری بر این موضوع اصرار کرده ایم و موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد، ولی چون اکنون بررسی این موضوع در قانون بودجه مطرح است کمیسیون بر این مهم تاکید کرده است.

بعد از این قضیه آنچه طی روزهای اخیر دوباره باعث ایجاد ابهام در قضیه واردات خودرو شد و سوالات مختلفی را در ذهن مردم ایجاد کرد موضوع حذف بند مربوط به واردات خودروهای سواری در قانون بودجه ١٤٠١ بود.

این بند از قانون بودجه در حالی حذف شد که مسئولان مربوطه نسبت به آن ابراز بی‌اطلاعی کردند اما در نهایت پیگیری‌ها نشان داد که این مصوبه مورد ایراد مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته و از قانون بودجه حذف شده است.

این موضوع در حال حاضر دستخوش تایید و تکذیب مسئولان و فعالان بازار خودرو شده و در این بین بازار خودرو، قیمت ها و مردمی که چشم انتظار ساماندهی بازارند، نظاره گر این کشمکش ها هستند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید