بیش از 12 هزار واحد تولیدی در کشور غیرفعال شد

0
واحدهای تولیدی تعطیل

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور گفت: بیش از ۱۲ هزار واحد تولیدی غیرفعال در کشور وجود دارد که ۷۰ درصد آنها قابلیت فعال شدن دارند،

به گزارش نبض صنعت، صدیف بیک‌زاده با اشاره به اینکه مشکلات بانکی، مالیاتی، بیمه تامین اجتماعی، بازار تولیدات واحد‌های صنعتی، تأمین مواد اولیه و همچنین زیرساخت‌های آب، برق و گاز، از جمله مشکلات واحد‌های تولیدی کشور است، افزود: در جلسه امروز برنامه‌های ستاد در سال ۱۴۰۱ و اولویت‌ها تشریح شد که از جمله اولویت‌ها، اشتغال واحد‌های فعلی و همچنین احیای واحد‌های راکد و نیمه فعال است.

وی اضافه کرد: برای رفع مشکلات ذکر شده، در قالب طرح‌هایی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین بسته‌های تشویقی، به مراجع ذی ربط پیشنهاد شده است ضمن اینکه در این زمینه تعدادی از بسته‌ها در اسفند ۱۴۰۰ توسط ستاد اقتصادی دولت ابلاغ شد.

بیک زاده در ادامه با تاکید بر اینکه بیش از ۱۲ هزار واحد تولیدی غیرفعال در کشور وجود دارد که ۷۰ درصد آن‌ها قابلیت فعال شدن دارند، گفت: ۲۱۵ مورد از مشکلات واحد‌های تولیدی در ۱۰ محور شناسایی شده و در این زمینه خط قرمز دولت، جلوگیری از تعطیلی این واحد‌ها است.

وی افزود: بخشی از این واحد‌ها به دلیل وصول نشدن مطالبات، از سوی بانک‌ها تملک شده اند که با دستور رئیس جمهوری در قالب برگرداندن واحد‌ها به سرمایه‌گذاران اولیه، تاکنون تعدادی از آن‌ها به ذینفع اولیه برگردانده شده است.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید افزود: در سال گذشته بیش از ۲ هزار واحد راکد و غیرفعال، فعال سازی شد و در تلاش هستیم بیش از یک هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی که توسط بانک‌ها تملک شده بود را به مالکان اولیه بازگردانیم.

بیک زاده ادامه داد: همچنین در کشور ۱۶ هزار واحد صنعتی که با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت خود فعال هستند وجود دارد که فعال سازی این ظرفیت‌های خالی، یکی از اولویت‌های اساسی در سال ۱۴۰۱ است.

وی گفت: 7 هزار واحد صنعتی نیمه تمام در کشور وجود دارد که از این تعداد ۲ هزار واحد بالای ۸۰ درصد و 5 هزار واحد بین ۶۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند و با شناسایی مسائل و مشکلات به دنبال فعال‌سازی آنها هستیم.

بیک زاده افزود: حدود ۵۳ هزار واحد صنعتی بین صفر تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در کشور وجود دارد، اما اولویت ما رسیدگی به مسائل و مشکلات واحد‌هایی است که پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد دارند و دارای ظرفیت اشتغال بالاتری هستند.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور درباره پرونده مشکلات طرح کارخانه سیمان دهلران که در جلسه امروز مطرح شد، گفت: برای این کارخانه سیمان، تا کنون ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و دارای بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی است که در جلسه امروز مقرر شد با تصمیمات اتخاذ شده درباره این طرح، کارخانه سیمان دهلران تا پایان آبان‌ماه به بهره‌برداری برسد.

 بیک‌زاده درباره مشکلات کلان مالی و تامین زمین برای تعدادی از واحد‌های تولید بتن در شمال شرق استان تهران و تمدید پروانه بهره برداری این واحد‌ها هم افزود: مشکلات این واحد‌ها هم امروز بررسی شد که بیش از ۵۰ واحد را شامل می‌شود.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور تاکید کرد: با توجه به خط قرمز دولت که جلوگیری از تعطیلی واحد‌های تولیدی است، مقرر شد پروانه فعالیت این واحد‌ها تمدید و مشکلات آن‌ها در کمیته‌های ذیربط بررسی شود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید