جزئیات کاهش عوارض واردات خودرو

0
واردات خودرو
تدوین دستورالعمل واردات خودرو در حالی توسط دولت در دست تدوین است که به گفته معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، تغییراتی در برخی ردیف های عوارض واردات خودرو ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار نبض صنعت، برخی دستگاه ها در دولت در حال تدوین دستورالعمل واردات خودرو است تا شرایط و تعداد خودروهای وارداتی در سال جاری مشخص شود. این آئین نامه باید به دولت ارائه شود تا به تصویب رسد.

در واقع آیین‌نامه واردات خودرو توسط وزارت صمت، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان ملی استاندارد تدوین می‌شود تا جزئیات شرایط واردات مشخص شود اما در مورد عوارض واردات خودرو همان دستورالعمل قبلی دولت مدنظر است که البته تغییراتی در آن لحاظ شده است.

به گفته منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، عوارض واردات خودرو بر اساس حجم موتور بین 25 تا 95 درصد است و هر چقدر حجم موتور افزایش یابد عوارض بیشتر می‌شود،‌ اما یک ردیف به جدول عوارض واردات خودرو نیز اضافه شده و بر این اساس تعیین شده که خودروهایی که حجم موتور آنها کمتر از 1000 سی‌سی است عوارض کمتری نسبت به رقم 25 درصدی عوارض خودروهای با حجم موتور 1000 تا 1500 سی‌سی بپردازند. بنابراین عوارض تعیین شده برای واردات خودرو با حجم موتور کمتر از 1000 سی‌سی با 15 درصد کاهش، 10 درصد خواهد بود.

وی افزود: عوارض واردات خودرو مطابق همان جدول قبل است که به تصویب هیات وزیران رسیده اما برای حمایت از کاهش مصرف و استفاده از فناوری‌های جدید یک ردیف به جدول عوارض خودرو اضافه و مقرر شد تا خودروهای با حجم موتور زیر 1000 سی‌سی 10 درصد عوارض بپردازند.

در این شرایط، در مورد واردات خودرو در حالی صداهای مختلف از درون دولت و سایر نهادهای تصمیم گیر به گوش می رسد که یکی از موارد قابل توجه، ابراز نگرانی رئیس بانک مرکزی نسبت به اثرات این موضوع بر کنترل نرخ ارز است.

در عین حال، واردات خودرو از زمان ثبت سفارش تا ورود خودرو به کشور نیازمند طی زمان است و باید دید در نهایت واردات عملی می شود یا خیر.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید