چرا آئین نامه واردات خودرو در دولت نهایی نشد؟

0
خودروی خارجی
خودروی خارجی
این روزها در حالی بحث واردات خودرو لابلای قطع و وصل یارانه ها داغ است که به نظر می رسد دولت همچنان بر سر تامین ارز مورد نیاز برای این کار بلاتکلیف است. این موضوع باعث شده تا تدوین آئین نامه واردات خودرو با تأخیر روبرو شود.

به گزارش نبض صنعت، آئین نامه واردات خودرو در حالی توسط دولت در دست تدوین است که وعده نهایی شدن آن در هیات دولت هنوز محقق نشده و به نظر می رسد مسئله اصلی در این خصوص، تامین ارز مورد نیاز برای واردات خودرو است.

در حال حاضر بانک مرکزی یکی از مخالفان واردات خودرو به شمار می رود به طوری که مسئولان آن معتقدند این اقدام باعث واردشدن فشار ارزی به کشور خواهد شد. هرچند یکی از شروطی که برای آزادسازی واردات خودرو از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام شده، تامین ارز واردات از محل صادرات خودرو و قطعات است.

در این زمینه به نظر می رسد مطرح شدن تخصیص ارز واردات گوشی های آیفون به واردات خودرو راهکاری برای حل مشکل تامین ارز واردات خودرو است.

فرهاد طهماسبی، یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این مورد گفت: از قول رئیس سازمان توسعه و تجارت شنیده‌ام که قرار است ارز واردات آیفون به واردات خودرو اختصاص یابد.

طهماسبی با بیان اینکه ممکن است بعضی از کارشناسان مخالف این کار باشند، عنوان کرد: آنچه وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح می‌کند همان اختصاص ارز آیفون به خودرو است. عقیده بنده هم این است که مردم واردات خودرو را ترجیح می‌دهند.

وی افزود: این موضوع را از علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه و تجارت شنیدم که تأکید کردند که ارز ترجیحی ما به گوشی آیفون اختصاص پیدا کرده بود و واردکنندگان بدون توجه ارز ترجیحی موبایل را با ارز آزاد می‌فروختند. بنابراین به‌جاست که ارز این بخش را به واردات خودرو اختصاص بدهند.

در این شرایط، کارشناسان در مورد تاثیرگذاری واردات با شرایط محدود بر بازار خودرو و قیمتها با شک و تردید صحبت می کنند.

هرچند وزیر صنعت، معدن و تجارت می گوید به دنبال این هستیم که خودروی اقتصادی به جای خودروی گران قیمت و تجملاتی وارد کشور شود اما به گفته کارشناسان خودرو، در صورتی که نظام تعرفه گمرک تغییر نکند، انتظار واردات خودرو کمتر از ۸۰۰ میلیون تومان به جا نیست.

حباب قیمتی در بازار خودرو قطعی است

در این زمینه مرتضی شجاعی، کارشناس صنعت خودرو معتقد است: ایجاد حباب قیمتی در بازار خودرو به دنبال واردات خودرو موضوعی قطعی است.

وی ایجاد حباب قیمتی در بازار را به دنبال واردات خودرو قطعی دانسته و معتقد است: هرگونه واردات در ازای صادرات قطعه و خودرو بدون انتقال ارز، صوری محسوب می شود و قطعاً به بازار ارز فشار می آورد و اگر قرار است این اتفاق بیفتد باید منابع ارزی آن تأمین شود.

وی با بیان اینکه جهش قیمتی ارز، واردات را جذاب کرده است، افزود: آمار صادرات قطعه و خودرو عدد قابل توجهی نبوده و نخواهد بود کمااینکه مجموع صادرات این دو خودروساز زیر 50 میلیون دلار است و همین مسئله به بازار فشار می آورد.

شجاعی با تأکید بر اینکه واردات خودرو منجر به رقابت و رفع انحصار نخواهد شد و تنها اثر مثبت آن تعدیل موقتی بازار است، اظهار کرد: در چهار دهه گذشته هم واردات داشتیم اما به دلیل درگیری با تحریم و فرآیندهای پیچیده تأمین ارز امکان رقابت پیدا نکردیم ضمن اینکه واردات 70 هزار دستگاه خودرو هم رقمی نیست که انحصارشکن باشد.

وی معتقد است: واردات خودرو را نباید راهکاری برای بهبود عملکرد صنعت خودرو دانست چراکه بهبود عملکرد این صنعت در گرو تعیین تکلیف زیان انباشته، شفافیت مالی شرکتها و اجتناب از اعمال مدیریت دولتی و سیاسی است.

واردات خودرو اثری بر کاهش قیمت تمام شده و ارتقای کیفیت خودروهای داخلی ندارد

در این خصوص همچنین علی اکبر جوان روح، قطعه ساز و کارشناس صنعت خودرو معتقد است: خودرو در سایر کشورها صرفاً وسیله حمل و نقل است اما در کشور ما به قدری فقر حاکم شده که خودرو برای خیلی ها نان شب و حتی جای خواب محسوب می شود.

وی افزود: واردات خودرو باید به نحوی باشد که خودروهای ارزان قیمت به دست اشخاص کم درآمد جامعه برسد و افراد ثروتمند هم به خاطر خودروی گران قیمتی که می خرند مالیات و تعرفه بیشتری بپردازند.

جوان روح با تأکید بر اینکه واردات خودرو هیچ اثری بر کاهش قیمت تمام شده و ارتقای کیفیت خودروی داخلی نخواهد داشت، گفت: البته شاید به دلیل واردات کمی از التهاب بازار سیاه خودرو تقلیل پیدا کند اما کسانی که صنعت خودرو را مدیریت می کنند همان آدم ها هستند و با واردات خودو متحول نمی شوند.

این قطعه ساز با بیان اینکه اثر واردات خودرو بر بازار ارز بستگی به انصاف دولت دارد، گفت: اگر گردانندگان دولت به واردات خودرو و رفاه مردم راضی باشند بازار ارز تکان نخواهد خورد، اما اگر ناراضی باشند و منافعشان تأمین نشود قیمت ارز را بالا خواهند برد چراکه یک سر بالا و پایین کردن نرخ ارز، خود دولت است.

حقوق گمرکی باید کاهش یابد

سیداحمد رسولی نژاد، نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در مورد اثرگذاری واردات خودرو بر تنظیم بازار معتقد است: حقوق گمرکی واردات خودرو باید کاهش یابد تا قیمت تمام شده خودروهای وارداتی متعادل شود و در تنظیم بازار نقش داشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر خودروهای خارجی به راحتی در نمایشگاه‌های شمال شهر تهران عرضه می‌شوند، حال باید از مسئولان پرسید که این خودروهای به روز و گران قیمت چگونه وارد کشور می‌شود؟ منشا ارز واردات این خودروها کجاست؟

در هر حال قرار بود به گفته حسینی کیا نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، آئین نامه واردات خودرو تا پایان هفته گذشته در وزارت صمت و دولت نهایی شود اما تا لحظه نگارش این گزارش خبری از این مسئله نیست و ظاهرا دولت هنوز در این مورد به جمع بندی نهایی نرسیده است.

در این شرایط، بازار خودرو با رکود و کاهش نسبی قیمتها روبرو شده که البته در صورت تداوم بلاتکلیفی واردات، قطعا روند صعودی قیمتها از سر گرفته خواهد شد چرا که عرضه خودرو نسبت به تقاضا همچنان محدود است و حباب قیمتی پابرجا خواهد بود.

گزارش از نرگس نیک ضمیر

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید