گزارش نبض صنعت از نابسامانی بازار شوینده ها
محصولات شوینده ۲۵ درصد گران شد یا ۱۵ درصد؟

0
قیمت مواد شوینده
بازار مواد شوینده در حالی با آشفتگی عرضه و قیمت روبرو است که ۱۰ روز پس از اعلام افزایش ۲۵ درصدی قیمتها از سوی وزارت صمت، حالا رئیس انجمن صنایع شوینده می گوید مجوز افزایش قیمتها حداکثر ۱۵ درصد است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، در حالی که پس از کشمکش های بسیار بین تولیدکنندگان مواد شوینده و مسئولان وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار، چند روز پیش معاون وزیر صمت از موافقت با افزایش 25 درصدی قیمت مواد شوینده خبر داد، امروز رئیس انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی از افزایش قیمت حداکثر 15 درصدی محصولات شوینده خبر داد.

بختیار علم بیگی توضیح داد: در این زمینه، تصمیم گیرنده نهایی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است که بر اساس تصمیم آنها اقلام شوینده تا 15 درصد افزایش قیمت را داشته و این مسئله از دو روز گذشته اعمال شده است.

وی در عین حال گفت: البته قرار شد که بررسی نهایی صورت بگیرد و تولیدکنندگان در حال مذاکره با دولت هستند تا قیمت مواد اولیه تعدیل شود.

این در حالی است که یک ماه پیش انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی با انتشار صورتجلسه ای اعلام کرد که قیمت محصولات شوینده از ابتدای خردادماه ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش می یابد.

بر این اساس مقرر شد خمیردندان و صابون ۳۰ درصد، پودرهای شوینده ۲۰ درصد و سایر محصولات شوینده و بهداشتی ۱۰ درصد افزایش قیمت یابد.

پس از انتشار این صورتجلسه، یک مقام آگاه در ستاد تنظیم بازار در واکنش به اعلام گرانی انواع محصولات شوینده گفت: افزایش قیمتی برای شوینده ها به تصویب دولت نرسیده است.

ورود وزیر صمت به موضوع گرانی شوینده ها

کشمکش بر سر قیمت گذاری محصولات شوینده باعث شد تا وزیر صمت به این موضوع ورود و اعلام کند که تولیدکنندگان ملزم به بازگرداندن قیمت تولیدات خود به نرخ های قبل هستند.

سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت در این مورد اظهار داشت:‌ برخی تولیدکنندگان بدون هماهنگی نسبت به افزایش قیمت محصولاتشان اقدام کرده بودند که در این مورد جلسه‌ای با آنها برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: تولیدکنندگان باید قیمت‌ محصولات خود را به نرخهای قبل برگردانند و اگر قیمت‌ها بیش از اندازه باشد، برای آنها پرونده تشکیل می‌شود.

وزیر صنعت با بیان اینکه دولت اجازه گران کردن شوینده‌ها را نداده است، گفت: تولیدکنندگان محصولات شوینده‌ حق گران کردن تولیداتشان را ندارند و باید قیمت‌ها را به قبل برگردانند.

پس از این اتفاق، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان تهران از مخالفت ستاد تنظیم بازار با افزایش قیمت محصولات شوینده خبر داد و گفت: ساز و کار قیمت گذاری مواد اولیه محصولات شوینده تغییر خواهد کرد.

امیر انصافی از همکاری سه جانبه وزارت صمت، نفت و بورس کالا برای کنترل قیمت محصولات شوینده خبر داد و گفت: مقرر شده قیمت مواد اولیه از طریق عرضه در بورس کاهش پیدا کند و تحت تاثیر نرخ ارز و قیمت‌های جهانی، نوسان شدید نداشته باشد.

وی با بیان اینکه تاکنون هم مواد اولیه محصولات شوینده در بورس کالا عرضه می‌شده است، تصریح کرد: البته تاکنون این مواد با قیمت‌های جهانی عرضه شده، اما قرار است ساز و کارها به نوعی تغییر کند که تاثیر قیمت‌های جهانی کمتر شود.

مواد شوینده بدون مجوز ستاد تنظیم بازار گران شد

یک روز پس از اعلام این موضوع و در شرایطی که دولت افزایش قیمت هر کالایی را منوط به صدور مجوز ستاد تنظیم بازار کرده بود، محمدمهدی برادران معاون وزیر صمت از افزایش 25 درصدی قیمت محصولات شوینده در پی تعامل این وزارت صنعت با تولیدکنندگان خبر داد.

وی با اشاره به افزایش مواد اولیه واردتی برای واحدهای تولیدی، گفت: بر اساس تعاملات صورت گرفته قرار شده برای آن دسته از کالاهایی که با افزایش مواد اولیه وارداتی روبه رو هستند متوسط افزایش 10 تا 25 درصدی اعمال شود. البته دیگر کالاها با همان قیمت ثابت در حال عرضه است.

وی تصریح کرد: در برخی از محصولات صنایع شوینده، شاهد افزایش قیمت بودیم که با اخذ مجوز از سازمان حمایت، قیمت‌ها در حد معمول اصلاح و کاهش پیدا کرده است.

حالا پس از 10 روز از این اعلام معاون وزیر صمت، رئیس انجمن صنایع شوینده از افزایش حداکثر 15 درصدی قیمت محصولات شوینده خبر داده است.

این اتفاقات در حالی رقم خورد که از همان ابتدا و با مطرح شدن بحث احتمال افزایش قیمت مواد شوینده شاهد کمبود این محصولات و افزایش قیمتها در بازار بودیم و بازار محصولات شوینده با آشفتگی روبرو شد که ظاهرا قرار است با اظهارنظرهای ضد و نقیض تولیدکنندگان و مسئولان فعلا ادامه داشته باشد.

گزارش از نرگس نیک ضمیر

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید