هشدار درباره از دست رفتن بازارهای صادراتی سیمان به علت قطع برق

0
سیمان
سیمان
یک تولیدکننده سیمان با اشاره به زیان های صنعت سیمان کشور از قطع برق گفت: قراردادهای بلند مدت خارجی با تضمین خسارت منعقد شده و نمی‌شود به یکباره با یک مصوبه همه تلاش ها را از بین برد.

به گزارش نبض صنعت، ابراهیم غلام زاده با اشاره به تصمیم اخیر ستاد تنظیم بازار کشور در خصوص مدیریت بازار سیمان ، گفت: طبق بند 5 مصوبه ستاد تنظیم بازار، صادرات سیمان مشروط و محدود می شود. این در حالی است که ظرفیت تولید سیمان کشور 80 میلیون تن و سیمان مورد نیاز داخل کشور 60 میلیون تن است.

وی افزود: اگر بازارهای صادراتی از دست برود، ایران با 20 میلیون تن سیمان مازاد مواجه خواهد بود که این زنگ خطری برای  صنعت سیمان کشور است.

این تولیدکننده سیمان تصریح کرد: برخی به غلط فکر می کنند صادرات سیمان برای سود بیشتر است، این در حالی است که با اینهمه مانع برای صادرات و بحث بازگشت ارز و کمبود ناوگان حمل و نقل واقعا صادرات صرفه اش را از دست داده است اما صنایع سیمان مجبور هستند مازاد تولید خود که در بازار داخل فروش نمی رود را صادر کنند.

غلام زاده با اعلام اینکه بازار سیمان داخلی بعلت قطع برق مدت یکی دوماه متلاطم میشود و تقاضا بالا می رود، گفت: بعد از حل مشکل برق تقاضا کمتر از عرضه میشود و کارخانجات سیمان ده ماه از سال با مازاد عرضه نسبت به تقاضا مواجه هستند و درست نیست به خاطر این دوماه، کل بازار صادراتی کشور را قربانی کنیم.

وی اضافه کرد: در دو دهه گذشته سیاست کشور ، برنامه های توسعه پنج ساله و چشم انداز 20 ساله کشور مبتنی بر افزایش تولید سیمان، فولاد، آلومینیوم و در مجموع صنایع انرژی بر به منظور صادرات بوده و در همین راستا برای تولید 120 میلیون تن سیمان جواز تاسیس کارخانه سیمان صادر شده است که بیش از 80 میلیون تن آن در مدار تولید است و ظرف یکی دو سال آینده این ظرفیت به 100 میلیون تن خواهد رسید.

وی با بیان اینکه کارخانجات برای بازاریابی خارجی سرمایه گذاری کرده اند، گفت: قراردادهای بلند مدت خارجی با تضمین خسارت منعقد شده و نمی شود به یکباره با یک مصوبه همه تلاش ها را از بین برد.

وی گفت: مگر می شود دو ماه به قراردادهای خارجی عمل نکرد ؟ این شیوه تجارت که در هیچ جای دنیا سابقه ندارد به اعتبار تجار ایرانی خسارات زیادی وارد خواهد کرد. امیدوارم مشکلات ناشی از کمبود  برق به خاموشی های مقطعی و یا نوبتی محدود شود و برق باعث آسیب به صادرات سیمان ایران نشود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید