نبض صنعت گزارش می دهد؛
سعی و خطای دولت برای درج قیمت تولیدکننده به بن بست خورد

0
فروشگاه، درج قیمت تولیدکننده

هرچند با تصمیم وزارت صمت، تولیدکنندگان ملزم به درج قیمت محصولاتشان بر روی سامانه جامع تجارت نیز شده بودند اما در نهایت سعی و خطای دولت در این زمینه به بن بست خورد و با اعلام سازمان حمایت، تولیدکنندگان تا اطلاع ثانوی الزامی به درج قیمت تولیدکننده در سامانه جامع تجارت ندارند؛ اقدامی که ممکن است در ادامه به حذف قیمت تولیدکننده از روی کالا نیز منجر شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، در کنار الزامی که برای تولیدکنندگان جهت درج قیمت تولیداتشان در سامانه جامع تجارت ایجاد شده بود، کارخانه ها ملزم به درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاهایشان نیز شده بودند.

اسفند سال قبل، رضا فاطمی امین وزیر صمت از اجرای قانون درج قیمت تولیدکننده بر روی 7 هزار کالا خبر داده و گفته بود: در مرحله اول اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالا، حدود 3 هزار کالا و در مرحله بعدی حدود 4 هزار قلم کالا مشمول درج قیمت تولیدکننده شده است.

این در حالی بود که قبل از آن، 12 تشکل ملی در نامه ای سرگشاده به سید ابراهیم رئیسی، خواستار توقف موقف اجرای طرح شفاف سازی نظام توزیع از طریق درج قیمت تولیدکننده بر روی محصولات شده بودند.

تشکل های امضا کننده این نامه با اشاره به اشکالات و معایب اجرای طرح بدون انجام کار کارشناسی و بستر سازی مناسب و به صورت شتابزده و در زمان نامناسب خواستار آن شدند تا پس از انجام اصلاحات مورد نظر و ایجاد بسترهای لازم و کافی، طرح با همراهی و حمایت همه عوامل مرتبط، دوباره ابلاغ و اجرایی شود.

در نهایت دولت این طرح را اجرایی کرد که البته باعث سردرگمی مصرف کنندگان و بروز دردسر جهت محاسبه قیمت مصرف کننده (توسط مشتریان) می شد. در نتیجه دولت در تصمیمی دیگر، درج قیمت مصرف کننده را بر روی برخی کالاها الزامی کرد.

۵ کالای اساسی از درج قیمت تولیدکننده معاف شد

اواسط اسفند سال قبل، رئیس وقت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از درج قیمت مصرف‌ کننده بر روی کالا‌ها در کنار درج قیمت تولیدکننده و ابلاغ آن به تولیدکنندگان خبر داد.

17 فروردین ماه، اتاق اصناف ایران اعلام کرد که قیمت گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، شکر و برنج طبق روال قبل انجام خواهد شد و از اول اردیبهشت ماه، این کالاها از درج قیمت تولیدکننده معاف هستند.

تغییر موضع دولت در درج قیمت بر روی کالاها همچنان ادامه پیدا کرد تا اینکه امروز صدیف بیک زاده، رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد کرد که پس از بررسی های انجام شده به دلیل اینکه تعیین قیمت تولیدکننده الزامات خاص خودش را دارد، در نتیجه الزام درج قیمت تولید کننده در سامانه جامع تجارت اصلاح و حذف شد.

وی تصریح کرد: راهبرد دولت سیزدهم حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده است و نباید هیچ یک از حلقه های بازار از تولید تا مصرف با مشکل مواجه شود.بیک زاده افزود: درج قیمت تولیدکننده و مصرف کننده بر روی کالا همچنان ادامه خواهد داشت اما در تلاش هستیم تا مشکلات در این زمینه به حداقل کاهش پیدا کند.

درج همزمان قیمت تولیدکننده و مصرف کننده روی محصول، قانونی نیست

به گزارش نبض صنعت، محمدرضا مرتضوی رییس هیات مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی در مورد الزام صنایع غذایی به درج قیمت تولیدکننده بر روی محصولاتشان، گفت: همه می دانیم که شرایط سختی بر اقتصاد کشور حاکم است اما متاسفانه در این شرایط سخت برخی دستورالعمل ها از جمله درج همزمان قیمت مصرف کننده و تولید کننده باعث فشار مضاعف به صنعت غذای کشور شده است.

وی ادامه داد: هیچ مرجع قانونی برای درج همزمان دو قیمت روی کالا وجود ندارد و فعالان صنایع غذایی در صورت عدم  رعایت این امر نباید با هیچ مشکلی مواجه شوند.

مرتضوی تصریح کرد: اجرای نسنجیده و غیرکارشناسی طرح هایی از این دست باعث ایجاد اختلال در توزیع و بازار رسانی محصولات غذایی می شود.

وی خاطر نشان کرد: ایجاد سامانه های جدید هیچ مشکلی از صنعت، تولید و مصرف کننده حل نمی کند.

در هر حال، اجرای طرح های مختلف از سوی وزارت صمت بدون انجام کارشناسی دقیق، معضلاتی را برای تولیدکنندگان و مردم به همراه دارد که نمونه آن را در اجرای طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو و همچنین طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها مشاهده می کنیم.

گزارش از نرگس نیک ضمیر

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید