افزایش قیمت روغن موتور با مجوز بود؟/تداوم عرضه قطره چکانی

0
روغن موتور
صدور مجوز سازمان حمایت برای افزایش 25 درصدی قیمت روغن موتور در حالی با ابهام روبرو است که رئیس اتحادیه تعمیركاران خودرو از عرضه قطره چکانی این کالا به بازار انتقاد می کند و در عین حال، سخنگوی سازمان تعزیرات حكومتی می گوید: مجوزی برای گران شدن روغن موتور صادر نشده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، در شرایطی که اوایل خردادماه، انجمن پالایشگاه‌داران روغن‌سازی در نامه ای به رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه شیمیایی و غذایی از دریافت مجوز افزایش 25 درصدی قیمت روغن موتور دیزلی و بنزینی خبر داد ولی سخنگوی سازمان تعزیرات حكومتی می گوید: روغن‌سازها مجوزی برای افزایش قیمت ندارند.

در نامه انجمن پالایشگاه‌داران روغن‌سازی به رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه شیمیایی و غذایی آمده بود: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با افزایش قیمت محصولات روانکار موتوری (روغن موتور) موافقت کرده اما طبق اعلام قبلی این سازمان، این تغییر قیمت باید ابتدا به تأیید نهایی ستاد تنظیم بازار رسیده و سپس اعلام رسمی شود.

حال با گذشت دوماه از این نامه نگاری، اسفنانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حكومتی با بیان اینكه روغن‌سازها مجوزی برای افزایش قیمت ندارند، گفت: اگر سازمان حمایت مجوز داده باشد باید رسماً اعلام كنند در غیر این صورت گران‌فروشی و عرضه كالای تقلبی به بازار تخلف محسوب می‌شود و مستوجب برخورد تعزیراتی است.

وی اظهار داشت: متأسفانه ما در هنگام مواجهه با افزایش قیمت برخی كالاها، شاهد افزایش ورود كالاهای تقلبی هم هستیم.

وی افزود: اگر عاملان فروش، كالا را با فاكتور رسمی دریافت كنند و كالا هم همان كالای اصلی توسط شركت‌های مجوزدار باشد دیگر شاهد عرضه كالای تقلبی در سطح بازار نخواهیم بود.

سخنگوی سازمان تعزیرات حكومتی تأكید كرد: یكی از مهم‌ترین راهكارهای جلوگیری از ورود كالای تقلبی و عرضه به بازار این است كه كالا از تولیدكننده رسمی و با فاكتور رسمی خریداری شود.

عرضه قطره چکانی روغن موتور به بازار

علیرضا نیك آئین رئیس اتحادیه تعمیركاران خودرو نیز در مورد تزریق قطره چكانی روغن‌موتور به بازار و افزایش 35 درصدی قیمت روغن‌موتور در بازار گفت: متأسفانه به دلیل اینكه برنامه منظمی برای روغن‌سازها وجود ندارد، هرطور دوست دارند با مشتریان برخورد می‌كنند و مشكلات زیادی برای مردم ایجاد شده است.

وی با اشاره به افزایش روغن‌موتور تقلبی در بازار افزود: این مسئله صدمات زیادی را به صنف ما و مردم وارد كرده است.

رئیس اتحادیه تعمیركاران خودرو با اشاره به تلاطم بازار روغن‌موتور، اظهار كرد: بیشتر این روغن‌های موتور و واسكازین و روغن‌های روانكار كه تولید می‌شود در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نتیجه به صنعت و كارخانه‌ها هم صدمه می‌زنند و متأسفانه هیچ برنامه‌ای هم برای كنترل این قضیه وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: روغن موتور 25 درصد گران شد

بیشتر بخوانید: گرانی روغن موتور منوط به تأیید ستاد تنظیم بازار شد

نیك آئین با بیان اینكه روغن‌سازها روغن‌موتور پرمصرف را با مشتقات دیگر به‌ صورت سبدی توزیع می‌كنند، گفت: این روغن‌سازها ضد یخ را هم در كنار روغن‌ موتور تولید و به‌صورت اجباری توزیع می‌كنند اما واحدهای صنفی كه از نظر مالی و مكان دپوی انبار ضعیف هستند و باید ضد یخ را تا ماه دی و بهمن نگه دارند دچار مشكل می‌شوند.

وی با بیان اینكه تشخیص روغن‌موتور تقلبی از غیرتقلبی امكان‌پذیر نیست، تصریح كرد: این روغن‌ها در كارگاه‌های زیرزمینی در بسته‌بندی‌هایی مثل روغن‌موتور اورجینال تولید می‌شوند و به عمده‌فروشان روغن فروخته می‌شوند لذا اگر روغن‌سازها با مشكلات افزایش هزینه مواد اولیه و واردات مواجه هستند می‌توانند قیمت‌ها را قانونی افزایش دهند و نگرانی مردم را هم از بابت تقلبی بودن محصولات كاهش دهند.

نیك آئین اظهار كرد: در خیلی موارد به‌ دلیل فرار مالیاتی از ارائه فاكتور خودداری می‌شود اما اگر كد شناسه كالا پیگیری شود بخش عمده‌ای از مشكلات حل خواهد شد.

عرضه کافی نیست

آل سارا، رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، فیلتر، پنچرگیران و فیلترسازان تهران نیز پیشتر گفته بود: پس از اخذ مجوز افزایش قیمت، شاهد افزایش عرضه تولیدکنندگان تایر و روغن به بازار هستیم، اما هنوز عرضه به‌ اندازه کافی نیست و جا دارد که عرضه بیشتری را شاهد باشیم.

به این ترتیب افزایش قیمت روغن موتور در حالی با ابهام روبرو است که عرضه این محصول به بازار محدود است و مشتریان با کمبود و قیمت های نامتعارف روغن موتور مواجه هستند. رفع این مشکل نیازمند نظارت دستگاه های مسئول کنترل بازار است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید