مهاجرت بزرگ سرمایه و سپرده‌های بانكی طی دهه آینده

0
دلار، فرار سرمایه
تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: یكی از مهمترین پارامترهایی كه ما در دهه پیش رو به آن كم توجه هستیم و بر رونق اقتصادی هم بسیار اثرگذار است بحث مهاجرت سرمایه و سپرده های بانكی است.

به گزارش نبض صنعت، میثم هاشم خانی اظهار داشت: مهمترین ویژگی تورم در اقتصاد كشورمان این است كه از حدود 25 سال قبل تعریف ما از تورم بالا از اكثریت كشورهای دنیا متفاوت شده است.

وی با بیان اینكه جهش تورمی مورد نظر ما با تعریف جهش تورمی دنیا بسیار متفاوت است افزود: امروزه جهش تورمی در اروپا و كانادا و استرالیا و آمریكا به تورم حدوداً هشت درصدی جاری گفته می شود و كشورهای منطقه و حتی عراق و افغانستان نیز همین شرایط را دارند و اوج تورم آن ها تقریباً هشت درصد است.

تحلیلگر مسائل اقتصادی كنترل تورم را از دو رویكرد متفاوت مورد بررسی قرار داد و اظهاركرد: ما یك زمانی به عنوان سیاست گذار به دنبال جایگاهی در جامعه هستیم و صدها پروژه افتتاح می كنیم درصورتیكه در آلمان و ژاپن و فرانسه شاهد این حجم از افتتاح پروژه نیستیم.

هاشم خانی جهش قیمتی برخی كالاها طی دو ماه اخیر را ناشی از انحصار در واردكنندگان دانست و گفت: واقعیت این است كه صنعت ما یك سی ام آلمان و یك بیستم فرانسه است اما صدها برابر بیشتر كارهایمان را در بوق و كرنا می كنیم و در عین حال جرایم سنگین و تعلیق فعالیت های اقتصادی كشورمان هم بیشتر است.

وی با بیان اینكه رونق تولید بر كنترل تورم اثرگذار است، اظهار كرد: یكی از مهمترین پارامترهایی كه ما در دهه پیش رو به آن كم توجه هستیم و روی رونق اقتصادی هم بسیار اثرگذار است، بحث مهاجرت سرمایه و سپرده های بانكی است.

هاشم خانی موتور محركه اصلی تورم را خلق پول و رشد نقدینگی دانست و گفت: بسیاری از سرمایه گذاران كه در ایران كارهای سفته بازانه می كنند در كشورهای دیگر كارهای تولیدی می كنند.

وی تورم را امّ الفساد اقتصادی دانست و اظهار كرد: كشورهایی كه تورم را كنترل كردند یك مسئول و یك پاسخگو در این حوزه دارند و آن هم بانك مركزی است.

در این مورد جواد صرفجو كسمایی پژوهشگر اقتصادی اندیشكده كسب و كار دانشگاه شریف نیز با بیان اینكه مواجهه ما با افزایش قیمت ها یك بحث ریشه دار است و به سال 1284 شمسی برمی گردد گفت: در آن سال كه قند گران شده بود حاكم تهران، علاءالدوله بازرگانان قند را مورد سوال قرار داد و عده ای را هم فلك كرد.

پژوهشگر اقتصادی اندیشكده كسب و كار دانشگاه شریف با بیان اینكه در سال 1400، درآمدها فقط 50 درصد هزینه ها را كفاف می داد، اظهار كرد: ما روی فرهنگ و ادبیات اقتصادی كار نكردیم و به همین دلیل هم دائماً قیمت گذاری می كنیم.

كسمایی با تأكید بر اینكه دولت باید جلوی ریشه های تورم از جمله كسری تراز عملیاتی را بگیرد، گفت: وقتی ما درآمد دلاری از فروش نفت را وارد اقتصاد می كنیم یا تورم ایجاد می شود و یا تولید نابود خواهد شد.

وی اظهاركرد: گام های تولید باید از گام های تورم جلوتر باشد اما وقتی دست و پای تولید را می بندیم و قیمت گذاری دستوری می كنیم تورم بر تولید پیشی می گیرد.

پژوهشگر اقتصادی اندیشكده كسب و كار دانشگاه شریف معتقد است: قیمت گذاری در طول تاریخ نه تنها تورم را كنترل نكرده بلكه باعث جهش آن نیز شده است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید