مبارزه با قاچاق پوشاک متوقف شد/نسخه پیچی دولت برای تولیدکنندگان

0
عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با انتقاد از عدم برخورد مناسب با قاچاق پوشاک به کشور، گفت: نسخه مسئولان برای صنعتگران آسیب دیده داخلی این است که بروید و در کشورهای دیگر از جمله ازبکستان، پوشاک تولید کنید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، مجید افتخاری نیا در یک نشست خبری با اشاره به رونق قاچاق پوشاک، اظهار داشت: در حال حاضر تمام برندهایی که در سطح عرضه پوشاک خارجی در کشور فعالیت می‌کنند، غیرقانونی هستند چرا که از سال ۹۷ به بعد واردات پوشاک ممنوع شده و در سال ۹۹ مهلت مجوز همه این برندها به اتمام رسیده است.

وی تصریح کرد: برخی از این برندها عنوان می‌کنند که کالای تولید داخل را به فروش می رسانند در حالی که شاید یک بیستم محصولاتشان داخلی باشد و بقیه، کالای قاچاق است.

وی با بیان اینکه ستاد مبارزه با قاچاق، سال گذشته کالا طی نامه‌ای به همه مراکز تجاری اعلام کرد که فعالیت تمام مراکز تجاری عرضه کننده برندهای خارجی غیرقانونی است، گفت: بیش از یک سال از مهلت تعیین شده یعنی پایان تیر ۱۴۰۰ میگذرد اما برخوردی با واحدهای متخلف صورت نگرفته است و سازمانهای مختلف این مسئولیت را به گردن یکدیگر می‌اندازند.

رونق عرضه پوشاک قاچاق ترک در فضای مجازی

افتخاری نیا همچنین با انتقاد از افزایش عرضه پوشاک ترک از طریق فضای مجازی، اظهار داشت: ترکیه در حال حذف صنعت پوشاک ایران است و دولت این کشور حمایت ویژه‌ای از تولیدکنندگان آن و دامپینگ پوشاک می کند. این در حالی است که تولیدکنندگان ایرانی علاوه بر مشکلاتی که در اقتصاد کشور و کاهش ارزش پول ملی دارند با مسائلی مانند افزایش حقوق و دستمزد، مالیات، تغییر تعرفه گمرکی و برخی بخشنامه های یک شبه نیز رو به رو هستند که فعالیت آنها را سخت کرده است.

 به گفته وی، بحث هایی در مورد امضای توافق‌نامه‌ با کشورهای اوراسیا مطرح است که با توجه به آزاد بودن صادرات و واردات به این کشورها، امکان ورود پوشاک ترک با تعرفه صفر به کشورهای ثالث و واردات به ایران وجود دارد. قبلا نیز این اتفاق از طریق کشور سوریه برای بازار پوشاک ایران افتاده بود.

 وی در پاسخ به سوال خبرنگار نبض صنعت در مورد گردش مالی صنعت پوشاک کشور و سهم پوشاک ترک از این رقم نیز گفت: حجم بازار صنعت پوشاک ایران ۸ میلیارد دلار است و طبق اعلام وزارت صمت برای ایجاد یک شغل به ۵ هزار دلار نیاز است. به این ترتیب می توان برای یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرد که مبارزه با قاچاق، نقش موثری در این زمینه دارد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران همچنین با اشاره به وفور واردات غیر رسمی پوشاک بنگلادشی به کشور، گفت: این پوشاک به صورت کیلویی و از طریق امارات وارد ایران می شود که با قیمت های بسیار پایین و البته کیفیت نازل عرضه می شوند.

تعطیلی برخی واحدهای تولید پوشاک

افتخاری نیا در ادامه با بیان اینکه بسیاری از واحدهای تولید پوشاک تعطیل شده‌اند، گفت: برخورد جدی با قاچاق پوشاک صورت نمی گیرد و این مسئله باعث توقف تولید در بسیاری از واحدهای پوشاک ایرانی شده است.

وی ادامه داد: نسخه دولت برای تولیدکنندگان پوشاک معترض به این وضعیت این است که بروید و در ازبکستان تولید کنید، اما تولیدکننده ایرانی به فکر اشتغال زایی در کشور و استفاده از کارگران ایرانی است هرچند در شرایط فعلی شاهد خروج سرمایه‌ها از کشور هستیم.

وی تاکید کرد: استراتژی دولت در برخورد با صنعت پوشاک باید مشخص شود تا تولیدکنندگان تکلیف خود را بدانند.

وی با بیان اینکه وزارت صمت آمار مربوط به پوشاک را به صورت کیلویی اعلام می کند، گفت: با شیوع کرونا، میزان سفرها به چین کمتر شد اما پوشاک ترک و بنگلادشی جایگزین محصولات چینی در ایران شدند. ولی با کاهش محدودیت ها، واردات پوشاک چینی نیز رونق خواهد گرفت.

مبارزه با قاچاق پوشاک در سطح عرضه رها شده است

به گزارش نبض صنعت، مجید نامی، نایب رئیس اول اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران نیز در این نشست خبری با بیان اینکه در زمینه مبارزه با قاچاق کالا دستورالعمل ساماندهی واردات تدوین شده بود، گفت: این دستورالعمل می توانست مسیر ورود کالاهای قاچاق را کنترل کند اما به دلایل مختلف اجرایش متوقف شده است.

وی تصریح کرد: تعدادی از برندها فعالیت خود را بر این اساس ثبت کرده اند ولی یکسری حتی ثبت‌نام نیز انجام نداده اند و فعالیتشان غیرقانونی است. این در حالی است که فشار زیادی به تولیدکنندگان بابت شناسنامه دار شدن محصولاتشان وارد شده تا شناسه کالا بگیرند.

نامی ادامه داد: در این شرایط، مشکلات تامین مواد اولیه برای آنها وجود دارد و با این وجود حتی قبل از تولید باید کد شیما بگیرند که البته مشکلی در این زمینه نداریم ولی آیا دولت و حاکمیت برای مبارزه با قاچاق نیز اقدام موثری انجام می دهد؟

وی با بیان اینکه روزانه تعداد زیادی ابلاغیه پلمب و تعطیلی واحدهای تولیدی صادر می شود که باعث ناامن شدن فضای کسب و کار شده است، اظهار داشت: سوال ما اینجاست که چرا این بازرسان در مورد مبارزه با کالاهای قاچاق اقدامی نمی کنند؟

نایب رئیس اول اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران تاکید کرد: دو سال است که مبارزه با قاچاق  پوشاک در سطح عرضه رها شده و مشکلات زیادی را در کنار تورم بالای کشور و کاهش قدرت خرید مردم برای تولیدکنندگان به همراه داشته است.

به گفته وی، حاکمیت باید در تمام مبادی ورودی و عرضه نظارت داشته باشد و ارگان هایی که وظیفه کنترل و نظارت بر قاچاق را دارند باید به درستی به وظایف خود عمل کنند.

وی افزود: بیش از ۹۰ درصد پرونده های قاچاق پوشاک حکم برائت می گیرند و خلاء قانونی موجود باعث می‌شود برخورد مناسبی با قاچاقچیان صورت نگیرد.

وی ادامه داد: حتی اگر حکم برائت صادر نشود نیز کالای قاچاق در انبار می ماند و به جای اینکه امحا شود، از طریق مزایده دوباره وارد بازار می شود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید