چالش سیمانی ها با نفوذ دولت و قیمت گذاری دستوری

0
سیمان
در حالی که وزیر اقتصاد از عزم جزم دولت برای حمایت از صنعت سیمان خبر می‌دهد، اما تولیدکنندگان از خطر نابودی این صنعت به دلیل نفوذ و دخالت‌های نابجای دولت می‌گویند و تاکید دارند که قیمت‌گذاری دستوری و تعطیلی کارخانه‌ها در نبود انرژی، اصلی‌ترین چالش پیش روی تولید سیمان است.

به گزارش نبض صنعت، احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشستی که با مدیران صنعت سیمان کشور داشت، از حمایت تمام قد خود و مجموعه دولت از صنعت سیمان سخن به میان آورد.

با این حال بخش خصوصی فعال در صنعت سیمان اتفاقاً دخالت‌های دولت را اصلی‌ترین چالش خود عنوان می‌کنند. این گروه معتقدند که کافی است دولت پای خود را از صنایع بیرون بکشد و حتی حمایتی از خود نشان ندهد.

در واقع تولیدکنندگان بر این باورند که بهترین حمایت دولت از صنعت سیمان این است آن را به حال خود رها کند و حتی تامین انرژی آن را به بخش خصوصی بسپارد.

علی‌محمد بُد، کارشناس صنعت سیمان ضمن تاکید به واگذاری صنعت سیمان، گفت: صنعت سیمان در ایران با حدود 50 سال پیشینه فعالیت، حوزه‌ای بالغ و خودکفاست. این صنعت برای رشد و توسعه تولید نیازی به ارز هم ندارد و مواد اولیه آن نیز از داخل تامین می‌شود.

وی افزود: اما مسئولان دولتی با توجیهاتی همچون حمایت از مصرف‌کننده در چگونگی عرضه و قیمت‌گذاری این کالا دخالت می‌کنند و برای صنعت مشکل‌ساز می‌شوند. سیمان اکنون با قیمتی حداکثر یک میلیون تومان  در تن معامله می‌شود که رقم ناچیزی است.

بیشتر بخوانید: ثبات قیمت سیمان به‌رغم کاهش تولید

بیشتر بخوانید : رشد ۶ درصدی تولید سیمان در ۹ ماه امسال

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید