نبض صنعت گزارش می دهد
قیمت گذاری؛چالش جدی واردات خودرو

0
واردات خودرو، تعرفه واردات خودرو
واردات خودرو، تعرفه واردات خودرو
وعده وزارت صمت برای واردات خودرو در حالی محقق نشده که قیمت گذاری به چالشی مهم در این فرآیند تبدیل شده و در کنار تاخیر در نرخ گذاری خودروهای مونتاژی، این مسئله نیز به سوالی مهم برای مشتریان بازار خودرو تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، وزارت صمت در حالی سال گذشته شوی بزرگی برای واردات خودرو راه انداخت و مرتبا وعده ورود زودهنگام خودرو به کشور و تعدیل قیمتها در بازار خودرو را داد که با گذشت چندین ماه از این وعده ها مردم همچنان چشم انتظار ورود خودروهای خارجی به بازار هستند.

واردات خودرو علاوه بر موضوع تامین ارز، نیازمند قیمت گذاری مناسب است به طوری که اولا هدف دولت مبنی بر کاهش قیمت خودرو در بازار محقق شود و ثانیا درآمدی نیز برای دولت به همراه داشته باشد که شاید این دو موضوع تا حدی با یکدیگر مغایرت داشته باشند. چرا که اگر قیمت بالایی برای خودروهای وارداتی در نظر گرفته شود تاثیر چندانی بر قیمتهای بازار نخواهد داشت و در مقابل، قیمت گذاری پایین این خودروها نیز درآمد دولت را کاهش می دهد.

تا قبل از ممنوعیت واردات خودرو در سال ۹۷، نرخ ارز گمرکی مبنای محاسبه حقوق ورودی کالاهای وارداتی از جمله خودرو، بسیار کمتر از حالا بود. به عنوان مثال، در آخرین سال واردات، نرخ محاسبه حقوق ورودی، همان ارز ۴۲۰۰ تومانی معروف بود، اما حالا نرخ ارز مبنای محاسبه به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. بنابراین در مقایسه با آخرین سال واردات، نرخ ارز گمرکی برای محاسبه حقوق ورودی خودرو حدودا هفت‌ برابر شده است. بنابراین با توجه به اینکه درآمد دولت از محل حقوق ورودی خودرو ضریبی از نرخ ارز مرجع گمرک است، طبیعی است که درآمد پیش‌بینی‌شده دولت از این ناحیه جهشی بسیار بلند را تجربه کند.

فرایند واردات طولانی شد

مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این مورد با بیان اینکه فرآیند واردات خودرو طولانی شده است، می گوید: دولت به دلیل مشکلات ارزی، از سال ۹۷ واردات خودرو را متوقف کرد و از آنجا که تولید داخل نیز به شدت کاهش یافت، عرضه پاسخگوی نیاز واقعی کشور نبود، در این شرایط مجلس معتقد بود که تقاضای واقعی موجود در کشور را بایستی از طریق افزایش عرضه تامین شود.

وی افزود: اولین راهکار برای افزایش عرضه، رشد تیراژ تولید و تولید حداقل یک میلیون و 600 هزار دستگاه همانند سال 92 بود که مجلس این مسیر را از طریق دولت پیگیری کرد.

بیشتر بخوانید: حل مشکل ارزی واردات خودرو

بیشتر بخوانید: واکاوی واردات خودروی کارکرده/ارزبری خودروی 5 ساله؛نصف خودرو نو مشابه

وی با بیان اینکه دومین راهکار برای افزایش عرضه واردات خودرو بود، ادامه داد: اوایل کار دولت در برابر این موضوع مقاومت می‌کرد بنابراین تکلیف واردات در مجمع مشخص شد؛ فرآیند واردات خودرو طولانی شد و هنوز تعداد قابل توجهی خودرو از سال گذشته وارد نشده است.

عذرخواهی وزارت صمت بابت تاخیر در تحویل خودروهای وارداتی

در این مورد 13 اردیبهشت مهدی ضیغمی مجری طرح واردات خودرو وزارت صمت ضمن عذرخواهی از مردم بابت تاخیر در تحویل خودروهای وارداتی، گفت: وزارت صمت بسیار بیشتر از توان و اختیاراتش در حال تلاش برای به ثمر نشاندن واردات خودرو است اما به هر حال بابت تأخیرهای پیش آمده از مردم عذرخواهی می‌کنیم.

وی تاکید کرد: قیمت و سود ثابتی برای خودروهای خارجی در نظر گرفته شده است، بنابراین فرایند قیمت گذاری باید به صورت دقیق و جزئی بررسی شود که ظرف یکی دو روز آینده قیمت گذاری خودروها نیز اعلام می‌شود.

ضیغمی گفت: امسال فقط در حوزه چانگان ۱۰۰ هزار خودرو می‌توانیم وارد کنیم. مسیر واردات که تسهیل شود روند واردات توسعه می‌یابد.

وی در پاسخ به این سوال که از اسفند ماه قرار است خودروهای وارداتی تحویل متقاضیان شوند، چرا این فرایند تا این اندازه طولانی شد، تصریح کرد: وزارت صمت در امر واردات تنها نیست اما بار همه دستگاه‌های مسئول را به تنهایی به دوش می‌کشد. دستگاه‌های دیگر متوسط تا خوب در حال همکاری هستند.

مجری طرح واردات خودرو وزارت صمت افزود: چانگانی که وارد شد همه استانداردها را دارد اما برای تسریع در واردات، خودروهای سفارش حوزه خلیج فارس را وارد کردیم که روی کمربند عقب این خودروها ای مارک هک نشده بود؛ اداره استاندارد اعلام کرد بابت این موضوع نمی‌تواند اجازه ترخیص دهد. مذاکره برای ترخیص این خودروها تقریباً یک ماه زمان برد و چند شرط جایگزین گذاشتیم.

وی اضافه کرد: در روسیه بسیاری از استانداردها همچون یورو ۶ و ای مارک اجباری بود اما پس از اینکه تحریم شد استانداردها را تقلیل دادند و گفتند هر میزان نیاز است خودرو وارد شود؛ اما در ایران این چابکی وجود ندارد.

در هر حال طبق اعلام قالیباف سخنگوی وزارت صمت قرار بود طی سه ماهه پایانی سال قبل و سه ماهه ابتدایی امسال 200 هزار دستگاه خودرو به کشور وارد و این خودروها به مردم تحویل داده شود اما با فرارسیدن سومین ماه از سال همچنان خبری از این مسئله نیست.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید