تعرفه بالای واردات نشان‌دهنده ضعف‌ تولیدات داخلی است

0
واردات
مشاور ویژه فراكسیون تسهیل تجارت خارجی مجلس با تصریح بر اینكه رفتاری كه با واردات انجام شده است بر اساس روابط سالم تجاری نبوده است، گفت: زیاد بودن تعرفه نشان‌دهنده ضعیف‌بودن تولید در داخل نسبت به واردات است.

به گزارش نبض صنعت، مجیدرضا حریری با تصریح بر اینكه رفتاری كه با واردات انجام شده بر اساس روابط سالم تجاری نبوده است گفت: در زمان‌هایی همچون امروز، بیش از دو هزار و ۵۰۰ قلم كالا به كشور وارد كشور میكنیم و زمان‌هایی كه واردات كالا آزاد میشود، تعرفه‌هایی گذاشته میشود كه كالا به طور متوسط با بیش از ۴۰ درصد افزایش به دست مصرف‌كننده میرسد.

وی زیاد بودن تعرفه را نشان‌دهنده ضعیف‌بودن تولید در داخل نسبت به واردات دانست و بیان كرد: در حقیقت مجبور هستیم از كالای داخلی با دیوار بلند تعرفه در مقابل كالای خارجی حمایت كنیم. نتیجه كار این است كه در حوزه صادرات بسیار آسیب‌پذیر شده‌ایم و كالاهای خام را در رأس صادرات قرار داده‌ایم. بیش از ۷۸ درصد از كالاهایی كه صادر میكنیم بر مبنای محصولات معدنی و معدنی است و یا كالایی است كه نقش انرژی در قیمت تمام شده آن بسیار بالا است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترك ایران و چین با تصریح بر اینكه در اقتصاد هیچ‌چیز مقدسی وجود ندارد، اظهار كرد: هر فعالیت اقتصادی كه منجر به تولید ثروت در جامعه شود مورداحترام است و صادرات و واردات بخشی از تجارت محسوب میشوند و اساساً فعالیت اقتصاد یك جاده دوطرفه محسوب میشود.

وی تصریح كرد: سازمان تجارت جهانی جایگاه گذشته خود را از دست‌داده است و در پنج سال گذشته هیچ اقدام خاصی از سوی این سازمان مشاهده نكرده‌ایم و كشورها در حال حركت به سمت پیمان‌های منطقه‌ای، دوجانبه یا چندجانبه در حال حركت هستند.

همچنین نجات نیا مشاور ویژه فراكسیون تسهیل تجارت خارجی مجلس نیز در این مورد صادرات را مسئله مهمی دانست و گفت: باید حساسیت زیادی نسبت به موضوع صادرات در كشور وجود داشته باشیم. یكی از مهم‌ترین كارهایی كه میتواند صادرات را تسهیل كند این است كه حداقل برای پنج سال آینده دست به قوانین نزنیم.

وی بخشی از فرایند حمایت از صادرات را مربوط به واردات با هدف حمایت از تولید داخلی عنوان و بیان كرد: برای این منظور باید تعرفه وارداتی تغییر داده شوند. همچنین قیمت مصرف‌كنندگان بازار داخل ایران ارتباط مستقیم با تعرفه‌های واردات دارد و به همین مسئله تعرفه حساسیت بسیار زیادی دارد.

مشاور ویژه فراكسیون تسهیل تجارت خارجی مجلس با اشاره به اینكه باید به‌زودی به سازمان تجارت جهانی بپیوندیم اظهار كرد: جز تعداد اندكی، همه كشورهای دنیا عضو این سازمان هستند و درصورتیكه عضو این سازمان شویم، تعرفه واردات بیشتر از چهار الی پنج درصد نخواهد بود و این قاعده تجارت دنیا است.

وی با تصریح بر این موضوع كه تعرفه‌های وحشتناك، جزو بازی تجارت جهانی نیست ابراز كرد: اگر ایران عضو سازمان تجارت جهانی شود، باید تعرفه‌های خود را در محدوده مشخص شده نگه دارد و به همین جهت باید خود را برای شرایط پیش رو آماده كنیم.

نجات نیا با تأكید بر اینكه باید عملكرد كشورهای موفق را در زمینه تجارت الگو قرار دهیم گفت: كشورهای پیشرفته هرگز تعرفه‌های سنگین قرار نمیدهند و برای حمایت از تولید، صادرات و قیمت بازار یك حالت میانه را در نظر میگیرند. برای اینكه بتوانیم رویكرد درستی در زمینه تنظیم بازار، تولید و صادرات داشته باشیم تمام وزارت‌خانه‌ها باید درگیر باشند و الگوی خوبی از كشورهای موفق دنیا داشته باشیم.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید