در بازار خودرو سرمایه گذاری کنیم؟

0
یک موسسه داخلی با بررسی رابطه بین قیمت دلار و قیمت خودرو به نتایج جالبی دست یافته است که خواندن این گزارش می تواند در تصمیم گیری شما برای خریدن یا نخریدن خودرو تاثیرگذار باشد.

به گزارش نبض صنعت، ابتدا با این سئوال گزارش را آغاز می کنیم، رابطه بین قیمت دلار و قیمت خودرو چگونه است؟ پاسخ به این سئوال شاید به شما نشان دهد که چنانچه قصد خرید خودرو یا سرمایه گذاری در بازار خودرو دارید، باید چه مسیری را در پیش بگیرید.

بررسی های یک موسسه داخلی طی هفته های گذشته بین عوامل مختلف که بر روی قیمت خودرو داخلی تاثیر دارد، مانند سیاست گذاری های وزارت صمت، قیمت گذاری های شورای رقابت، طرح های جامع فروش و پیش فروش خودرو و روند حرکت قیمت دلار در بازار آزاد و … نشان می دهد که همچنان قیمت خودرو، حتی برای خودروهای داخلی همبستگی بسیار بالایی با روند تغییرات قیمت دلار بازار آزاد دارد.

در این بررسی روند قیمت چهار خودرو نمونه شامل دنا، کوییک، فیدلیتی و هایما مورد مطالعه قرار گرفت که دو خودرو اول جز خودروهای تولید داخلی و دو خودرو بعدی از خودروهای مونتاژی بوده است.

روند تغییرات قیمت روزانه خودروهای مذکور از ۳۱ فروردین ماه امسال تا ۱۸ مردادماه جاری مورد مطالعه قرار گرفت و در این بررسی شاهد نتایج زیر بودیم:

کاهش قیمت دنا در بازار آزاد: ۱۶.۵ درصد

کاهش قیمت کوییک در بازار آزاد: ۱۶.۶ درصد

کاهش قیمت فیدلیتی در بازار آزاد: ۲۷ درصد

کاهش قیمت هایما در بازار: ۳۳ درصد

همانطور که ملاحظه می کنید طی بازه زمانی مورد مطالعه در تمامی چهار خودرو با کاهش قیمت مواجه بوده ایم و اینجا برای روند تغییرات قیمت خودرو با روند تغییرات قیمت دلار بازار آزاد، ضریب همبستگی گرفته شد که نتایج شگفت انگیز بود.

کورولیشن یا ضریب همبستگی، یک معیار آماری است که نحوه حرکت دارایی ها را در رابطه با یکدیگر تعیین می کند، این ابزار نشان می دهد که روند حرکت دو متغیر اقتصادی چقدر شبیه همدیگر است و هر چه این عدد به صد نزدیکتر باشد روند حرکت این دو متغیر شبیه تر به همدیگر خواهد بود.

در بازه زمانی مورد بررسی مطالعه مذکور، کورولیشن یا همبستگی تغییرات قیمت خودرو با قیمت دلار بازار آزاد شامل اعداد زیر شده است:

همبستگی قیمت دنا با قیمت دلار بازر آزاد: ۸۱ درصد

همبستگی قیمت کوییک با قیمت دلار بازر آزاد: ۸۳ درصد

همبستگی قیمت فیدلیتی با قیمت دلار بازر آزاد: ۸۷ درصد

همبستگی قیمت هایما با قیمت دلار بازر آزاد: ۷۹ درصد

این یافته ها نشان می دهد که روند حرکت قیمت خودروهای کشور، حتی خودروهای تولید داخلی همبستگی بالایی با روند قیمت دلار بازار آزاد دارد. و می توان این طور نتیجه گیری کرد: تا زمانی که قیمت دلار در کانال های فعلی حرکت می کند و سیگنالی از افزایش در آن نمی بینیم احتمال افزایش قیمت خودرو وجود ندارد و قیمت خودرو می تواند در همین کانال های فعلی حرکت داشته باشد، اما چنانچه قیمت دلار اصلاح کند انتظار اصلاح قیمت خودرو نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید : دو اتفاقی که ورق بازار خودرو را بر­می گرداند

این گزارش می افزاید: هر زمان قیمت دلار به هر دلیلی شروع به افزایش کند به رغم تمام سیاست گذاری ها و طرح هایی که در بازار خودرو پیاده و برنامه ریزی شده است، باز هم باید انتظار افزایش قیمت برای خودرو و خودروهای تولید داخلی داشته باشیم.

در پایان پیشنهاد می شود چنانچه با هدف استفاده شخصی می خواهید خودرو خرید کنید، قیمت های کنونی و زمان فعلی برای خریداری خودرو مناسب است و اما برای خرید خودرو با هدف سرمایه گذاری زمان مناسبی نیست چراکه با توجه به گزارش و بررسی ارائه شده، تقاضای سرمایه گذاری بازار خودرو خاموش شده است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید