سهم ۳.۵ میلیارد دلاری قاچاق از بازار ۹ میلیاردی پوشاک ایران

0
پوشاک
پوشاک
نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاك ایران گفت: در حال حاضر بازار انحصاری برای تولیدكنندگان پوشاك وجود ندارد و طبق آخرین برآوردها و محاسبات وزارت صمت، میزان مصرف پوشاك ایران حداقل در حدود ۹ میلیارد دلار است كه ۵,۵ میلیارد دلار آن تولید داخل و ۳.۵ میلیارد دلار آن قاچاق وارد می‌شود.

به گزارش نبض صنعت، مجید نامی درباره قیمت‌های بالای لباس در فروشگاه‌های متعلق به نشان‌های ایرانی گفت: این موضوع كه تولید پوشاك و برندهای فعال داخلی پوشاك در غیاب رقیب خارجی در بازار انجام می‌شود مطلب درستی نیست.

وی افزود: در حال حاضر بازار انحصاری برای تولیدكنندگان پوشاك وجود ندارد و طبق آخرین برآوردها و محاسبات وزارت صمت و سند راهبردی، میزان مصرف پوشاك ایران حداقل در حدود ۹ میلیارد دلار است كه از این میزان، ۵,۵ میلیارد دلار آن تولید داخل و ۳.۵ میلیارد دلار آن به صورت غیرقانونی و قاچاق وارد می‌شود.

نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاك ایران با تأكید بر اینكه انحصاری در صنعت پوشاك وجود ندارد اظهار كرد: با ممنوعیت واردات پوشاك مثل بقیه كالاهای ساخته شده این اتفاق نیفتاد كه محصولات پوشاك تولید داخل در بازار انحصاری شوند.

نامی گفت: زمانی كه واردات پوشاك آزاد بود، واردات غیرقانونی و قاچاق را هم داشتیم و فقط یكی دو سال به دلیل شیوع بیماری كرونا و یا افزایش شدید ناگهانی نرخ ارز بود كه روند واردات غیرقانونی پوشاك كند شد.

وی با بیان اینكه تولید پوشاك در داخل كشور هم مانند سایر صنایع با مشكلات عدیده‌ای مواجه است اظهار كرد: تولید پوشاك در داخل كشور مانند كالاهای دیگر درگیر بحث رقابت پذیری و افزایش قیمت تمام شده كالاست اما افزایش شدید اجاره بها و افزایش جهانی قیمت مواد اولیه نیز باعث افزایش قیمت فروش پوشاك در سال‌های اخیر شده است.

نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاك ایران گفت: با توجه به میزان ظرفیت‌ها و سرمایه گذاری در حوزه پوشاك و همچنین به دلیل اینكه بازدهی صنعت پوشاك خیلی پایین است، قطعاً تولیدكنندگان داخلی می‌توانند بازار كشور را تأمین كنند اما در عین حال هیچ تولیدكننده و برند ایرانی هم مخالف حضور شركت‌ها و برندهای خارجی در داخل كشور نیست نه زمانی كه واردات آزاد بود و نه الان كه واردات ممنوع است.

نامی با تصریح بر اینكه ما مخالف حضور برندهای خارجی و به دنبال داشتن بازار انحصاری نیستیم تصریح كرد: اگر قرار است رقابتی در داخل وجود داشته باشد باید سالم و منصفانه باشد یعنی باید واردت قانونی باشد و تعرفه‌های لازم برای كالای واردات پرداخت شود اما وقتی كالاها به صورت كیلویی وارد می‌شوند و حمایتی از كالای تولیدی نیستمسلماً رقابت سالم و منصفانه ایجاد نخواهد شد.

همچنین محمدعلی اسفنانی سخنگوی سازمان تعزیرات درباره شیوه فروش پوشاك توسط نشان‌های داخلی اظهار كرد: بنده به آماری كه اعلام شد اعتقادی ندارم چون عمده مباحث مربوط به آمارهای واردات كالای قاچاق و میزان كالای موجود در حوزه پوشاك و لوازم خانگی معمولاً آمار كشفیات است و عدد دقیقی نیست.

وی افزود: در حال حاضر میزان كالای قاچاق موجود در داخل به مراتب خیلی كمتر از سال‌های گذشته است ضمن اینكه ما فروشنده و یا واردكننده پوشاك خارجی به صورت رسمی نداریم و تمام پوشاكی كه عرضه می‌شود قاعدتاً باید پوشاك داخلی باشد.

سخنگوی سازمان تعزیرات گفت: انجمن تولیدكنندگان لوازم خانگی اعلام كرده بود كه اگر كالای خارجی وارد نشود نیاز كل بازار را تأمین می‌كنیم كه این اتفاق نیفتاد و صرفاً شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم و الان هم در بازار پوشاك هم همین اتفاق افتاده و به دلیل نبود كالای خارجی، فضایی فراهم شده كه بسیاری از برندهای داخلی پوشاك را به اسم برند خارجی بفروشند كه این هم به فرهنگ مصرف برمی گردد.

اسفنانی اظهار كرد: وقتی كالایی در داخل تولید می‌شود توقع می‌رود كه كالای تولیدی و نهایی حداقل ارزان تر از كالای خارجی به دست مردم برسد ضمن اینكه كیفیت هم باید لحاظ شود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید