سهم ۴۰ درصدی عمده و خرده فروشی در قیمت نهایی تن ماهی

0
تولید تن ماهی
رئیس گروه توسعه بازار تجارت آبزیان سازمان شیلات ایران گفت: نزدیك به ۴۰ درصد قیمت نهایی شیلات خاصه در حوزه تن ماهی بر اساس سود توزیع و حوزه عمده و خرده فروشی اضافه می‌شود.

به گزارش نبض صنعت، ستار صحیحی افزود: ماهی كه در بازار به دست مصرف كننده می‌رسد، از ۴ مرحله می‌گذرد و سود عمده فروشی و خرده فروشی و ارزش افزوده و صید درصدهایی را اضافه می‌كند و برخی محصولات نیز نظیر كنسرو سود را تا ۴۰ درصد بالاتر می‌برد كه قابل توجه بوده و نمی‌توان از آن صرف نظر كرد.

وی ادامه داد: حوزه پخش نیز هزینه‌ای را سر بار كرده و عمده و خرده فروش سودهایی را توقع دارند كه البته منطقی است و در برخی كالاها ۳۰ تا ۴۰ درصد موجب افزایش قیمت می‌شود.

صحیحی با بیان این كه برخی مجموعه‌های ماهی شروع به تشكیل زنجیره‌های ارزش و عرضه كرده‌اند و تلاش دارند دست واسطه‌های اضافه را كوتاه نمایند، گفت: در برخی محصولات تاثیر این كوتاه شدن را می‌بینیم؛ البته تفاوت قیمت در حوزه آبزیان به دلیل نبود حمایت‌های دولتی است خاصه در حوزه تولید و توزیع كه كارگزاری می‌شود.

واسطه‌ها چگونه بر قیمت ماهی تاثیر می‌گذارند؟

همچنین عبودی، مدیرعامل یكی از شركت‌های حوزه صید ماهی و زنجیره ارزش افزوده در این مورد با اشاره به اینكه برخی همكاران به صورت جزیره‌ای و مستقل فعال هستند و هزینه‌هایی را به تولید و توزیع اضافه می‌كنند، گفت: در هفته گذشته شاهد رونمایی از سند امنیت ملی غذایی بودیم كه به نظر می‌رسد ۴ ركن را داراست.

به گفته وی، یكی از آنها تولید غذا و دیگری سلامت و دسترسی آسان به غذا و نیز پایداری تولید است كه اگر این ۴ ركن را در كلیه زنجیره‌ها جا بیاندازیم، خدمتی بزرگ به مردم ارائه كردیم.

بیشتر بخوانید: مصرف ماهی کم شد

وی افزود: زنجیره‌های ارزش افزوده یكی از وظایف اصلی‌شان كنترل عوامل تاثیر گذار در بازار است و در این بین واسطه‌ها نقش مهم و بیشتر را ایفا می‌كنند.

عبودی لزوم عرضه مداوم محصولات را یادآوری كرد كه در نبود آن نوسان قیمت و از دست رفتن بازار را خواهیم داشت و در این بین واسطه‌ها نقشی اصلی دارند و به ۴ دسته تقسیم می‌شوند كه یكی تامین كننده خوراك كارخانجات تولید آبزیان است و حمایت دولتی از بخش شیلات و یارانه صورت نمی‌گیرد.

این تولیدكننده حوزه شیلات با بیان اینكه كارخانجات به ناچار مواد مورد نیاز خود را از بازار آزاد و سیاه تهیه می‌كنند، گفت: واسطه‌های دیگر خوراك را به پرورش دهندگان می‌دهند و لذا تولید منطقی و با ظرفیت شكل می‌گیرد كه درصدی از قیمت ماهی را نیز اضافه می‌كند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید