کُندی در اجرای قانون از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده

0
رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده، از کُندی اجرای قانون از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده خبر داد.

به گزارش نبض صنعت، محمود مشهدی شریف گفت: قانون ساماندهی صنعت خودرو و اصلاح ماده ۱۰ این قانون، از بهمن پارسال لازم الاجرا و به دولت ۳ ماه فرصت داده شد تا آئین نامه اجرایی آن را به تصویب برساند، اردیبهشت امسال پایان اجرای این قانون بود که با گذشت ۸ ماه از زمان اجرای آن، اما هنوز تصویب نشده است.

وی افزود: تقریبا ۳۵ میلیون خودرو در کشور تردد می‌کنند که حدود ۱۳ میلیون خودرو، به سن فرسودگی رسیده اند؛ به عبارتی ۳۷ درصد خودرو‌های در حال تردد فرسوده هستند، بنابراین طبق قانون ساماندهی صنعت خودرو، از تردد آن‌ها در کلان شهر‌ها جلوگیری خواهد شد.

مشهدی شریف ادامه داد: متاسفانه در ۶ سال گذشته خسارات ناشی از آلودگی هوا، از ۲.۶ میلیارد دلار به ۱۱.۳ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ رسیده است که علت اصلی آن از رده خارج نکردن خودرو‌های فرسوده است. متاسفانه در پنج سال گذشته فقط حدود ۱۰۰ هزار خودرو اسقاط شده است، در حالی که اگر سالانه ۵۰۰ هزار خودرو اسقاط می‌شد، در ۵ سال گذشته باید ۲.۵ میلیون خودرو اسقاط شده بود.

وی گفت: بر اساس قانون ساماندهی صنعت خودرو، مقرر شده در صورتی که گواهی اسقاط موجود نباشد، ۱.۵ درصد قیمت خودرو به صندوق توسعه و تحقیقات وزارت صمت واریز شود؛ امیدواریم با وجوهی که به این صندوق واریز شده به زودی شاهد نوسازی موتورسیکلت و خودرو‌های عمومی باشیم.

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده می‌گوید: هر خودروی فرسوده روزانه ۱۳۲ هزار تومان بنزین بیشتر مصرف و هوا را آلوده می‌کند به عبارتی، هر خودروی فرسوده سالیانه بیش از ۴۸ میلیون تومان بنزین بیشتر مصرف می‌کند؛ امیدواریم با اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده از واردات بنزین جلوگیری و هوای شهر تمیزتر شود.

وی گفت: چالشی که اکنون با آن رو برو هستیم، بحث قیمت گذاری توسط سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است؛ بر اساس آئین نامه از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده که به زودی تصویب خواهد شد، مرجع قیمت گذاری سازمان حمایت است که امیدواریم پس از تصویب آئین نامه، این سازمان به سرعت عمل کرده و قیمت خودرو‌های فرسوده را مشخص کند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید