تصمیمات بلند مدت در بخش معدن كار امکان پذیر نیست

0
رئیس اتحادیه سرب و روی ایران گفت: : كسی كه در بخش معدن كار می‌كند، قادر به تصمیمات بلند مدت نیست و نحوه برخورد وزرای اقتصادی با اقتصاد ما خاصه در یكی دو سال اخیر فاجعه بار است.

به گزارش نبض صنعت، حسن حسینقلی با بیان این كه شایسته بود از ابتدای انقلاب برنامه‌های توسعه‌ای را در نظر می‌داشتیم، گفت: برنامه‌های توسعه باید بلند مدت باشد؛ چشم انداز هم تا ۲۰ درصد اجرایی شده و در برنامه هم آمایش سرزمین اجرایی نشده بود و نمی‌دانستیم چه داریم و چه نداریم و قرار است به كجا برسیم و اهداف‌مان چیست؟

وی افزود: وقتی برنامه بلند مدت ۵۰ یا ۱۰۰ ساله نداریم، اقدام به نوشتن برنامه‌های ۵ ساله می‌كنیم كه تعهدی برای اجرای آن وجود ندارد. مشكل مجلس هم این است كه قوانین را به سان یك محصول بیرون می‌دهد و نظارتی بر آن وجود ندارد؛ به عنوان مثال مجلس عوارض صادرات را تا نیم درصد تصویب كرده و سپس این رقم در هیئت وزیران به بیش از ۸۰ درصد رسیده است.

حسینقلی افزود: لیست تهیه شده از سوی هیئت وزیران كه مواد صادراتی را به دو گروه خام و نیمه خام تقسیم‌بندی كرده، اصلا كارشناسی شده نیست و نظر بخش خصوصی هم دریافت نشده كه تمام بخش خصوصی را تحت تاثیر قرار داده است.

وی تصریح كرد: وزیر اقتصاد یك شبه تصمیم می‌گیرد و به گمرك اعلام می‌كند مالیات ۲ درصدی علی الحساب باید دریافت شود و ما در اتاق بازرگانی به این مسئله متعرض شدیم كه در نهایت لغو شود. چنین بخشنامه‌هایی امنیت اقتصادی را از بین می‌برد و برای كار ما بسیار مضر است؛ خاصه كه در حوزه صنایع معدنی كار می‌كنیم كه رویه‌ای بلند مدت است چون یك معدن مدت زمانی طولانی نیاز دارد تا به بهره برداری برسد.

حسینقلی تصریح كرد: كسی كه در بخش معدن كار می‌كند، قادر به تصمیمات بلند مدت نیست و نحوه برخورد وزرای اقتصادی با اقتصاد ما خاصه در یكی دو سال اخیر فاجعه بار است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اظهار كرد: متاسفانه ۵ سال پیش معاون وزیر ورود ماشین آلات معدنی را به كشور ممنوع اعلام كرد؛ این ممنوعیت چند سال طول داشت و هم اینك هم به صورت قطره چكانی این واردات اتفاق می‌افتد.

فعلا ماشین آلات بزرگ اجازه ورود دارند و گفته‌اند برای تهیه ماشین آلات كوچك هم از تولیدات داخلی استفاده شود و لذا ادعای این كه تولید كننده هستیم، یك دروغ بزرگ است چون قطعات چینی را با ارز نیمایی وارد كرده و پس از مونتاژ می‌خواهند به سه برابر قیمت به ما بفروشند.

حسینقلی اضافه كرد: یك تولید كننده نمی‌تواند وام بگیرد و یا ماشین آلات وارد كند و لذا مشكلات بخش معدن در این یكی دو سال بسیار زیاد بوده است.

وی ادامه داد: مجلس همان طور كه یك شبه قانونی می‌گذارد، باید قوانین مزاحم را هم بردارد و به هیئت وزیران اعلام كند عوارض بالا اشتباه است؛ حال آن كه همین مجلس عوارض نیم درصدی را تصویب كرده بود.

حسینقلی افزود: در سال ۱۴۰۱ حدود ۵ میلیارد دلار صادرات بیش از واردات داشتیم ولی با عوارض فوق، ۲۲ میلیارد دلار از دست دادیم چون بخشنامه عوارض پدر بخش تولید را در آورده است.

وی تولید كننده موفق را كسی دانست كه یك چشم به صادرات داشته باشد و خاطرنشان ساخت: دولت نمی‌تواند ارز را ثابت نگه دارد و ورود ماشین آلات معدنی هم قطره چكانی است و با این شرایط هیچ جهشی اتفاق نخواهد افتاد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید