ماجرای ممنوعیت واردات خودرو؛ کی بود کی بود، من نبودم

0
خودرو خارجی
بند مربوط به واردات 70 هزار دستگاه خودرو در حالی از قانون بودجه 1401 حذف شده که هریک از نهادهای مسئول در تصویب و نهایی کردن قانون بودجه از پذیرش مسئولیت حذف آن سرباز می زنند و دیگری را در این امر دخیل می دانند.

به گزارش خبرنگار نبض صنعت، نمایندگان مجلس اسفند سال گذشته در بررسی لایحه بودجه 1401 واردات 70 هزار دستگاه خودروی سواری را مصوب کردند تا به ممنوعیت واردات خودرو که از سال 97 اعمال شده، پایان دهند. هرچند به گفته سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، مصوبه ممنوعیت واردات خودرو اواخر اردیبهشت 1401 به اتمام می رسد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1401 در روزهای پایانی سال قبل از موافقت این کمیسیون با واردات 70 هزار دستگاه خودرو خبر داد اما پس از تعطیلات نوروز و با انتشار متن قانون بودجه، نمایندگان مجلس و مردم متوجه حذف این بند از قانون بودجه شدند.

این اتفاق، اعتراض برخی نمایندگان و نارضایتی مردم را در پی داشت اما تاکنون هیچ یک از نهادهای مرتبط با موضوع قانون بودجه مسئولیت حذف ممنوعیت واردات خودرو از قانون بودجه را نپذیرفته و هرکدام، نهاد دیگر را در این موضوع تصمیم گیر نهایی می دانند.

صحن مجمع تشخیص درباره واردات خودرو مصوبه‌ای نداشته است

در این کشمکش ها نوک پیکان بیشتر متوجه مجمع تشخیص مصلحت نظام شد اما رئیس مجمع در جدیدترین اظهارنظر خود، این موضوع را رد کرده است.

آیت الله آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه در حال حاضر، ساز و کار هیات عالی نظارت روشن است و ارجاع مصوبات این هیات در مورد مخالفت مصوبات مجلس با سیاست های کلی نظام، به شورای نگهبان، حسب نظرمقام معظم رهبری (مدظله العالی) انجام می پذیرد، از برخی اظهارات درباره مصوبات هیات عالی نظارت، گلایه کرد و گفت: در همین موضوع واردات خودرو جنجال هایی به راه انداختند و آن را بهانه ای برای حمله به کلیت مجمع قرار دادند در حالی که اولاً صحن مجمع اساساً در باره این مصوبه نظری نداده است و متاسفانه برخی بدون توجه و آگاهی، مجمع تشخیص و هیأت عالی نظارت را یکی می پندارند.

وی ادامه داد: هیأت عالی نظارت با بررسی های مختلف کارشناسی برخی بندهای مصوبه مربوط به واردات خودرو را مغایر سیاست های کلی نظام دانسته، این نظر هیات عالی نظارت است که با رأی اکثریت به تصویب رسیده است.

به گفته وی، ممکن است کسانی به این نظر ایراد داشته باشند، اما نباید باب تخریب و توهین به هیات عالی نظارت را به این بهانه، باز کرد. ایراد هیات عالی نظارت در واقع برخی خصوصیات و یا ابهامات این مصوبه است که امیدوارم  دلایل آن به صورت دقیق و مشروح  برای مردم تبیین شود.

مجمع تشخیص متناسب با شأن خود رفتار کند

سید غنی نظری، نماینده مجلس پیشتر در صحن علنی مجلس گفته بود: اینکه مصوبه مجلس بدون اطلاع اعضای کمیسیون تلفیق و نمایندگان مجلس حذف شود، قابل قبول نیست. تنها مجلس باید قانونگذاری کند و نمایندگان نباید اجازه دهند نهادهای دیگر در قانونگذاری وارد شوند. این موضوع وهن مجلس است و ناکارآمدی قوه مقننه را نشان می‌دهد.

خودرو خارجی
خودرو خارجی

نظری تصریح کرد: نه هیأت رئیسه مجلس و نه اعضای کمیسیون تلفیق این اجازه ندارند که بدون هماهنگی با سایر نمایندگان مصوبه‌ای را حذف کنند، لذا هیات رئیسه این موضوع را شفاف کند. شأن مجمع تشخیص مصلحت نظام هم مشخص است و تعریف خاص خودش را دارد و باید متناسب با همان رفتار کند.

بند قانونی واردات خودرو را خودمان حذف کردیم؛ نه مجمع

پس از تذکر این نماینده، علی نیکزاد نایب رئیس مجلس در پاسخ به وی گفت: در رابطه با موضوع واردات خودرو در قانون بودجه، در صحن رأی مشروطی از نمایندگان گرفته شد که اگر شورای نگهبان در این مورد نظری داشت، هیأت رئیسه بتواند آن را اعمال کند. لذا هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص نظام هم نظر خودش را به شورای نگهبان داد، بنابراین اینکه عده ای تصور کنند هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بند مربوط به واردات خودرو را حذف کرده درست نیست.

نایب‌ رئیس مجلس افزود: هیأت رئیسه مجلس این موضوع را با شورای نگهبان قطعی کرده، نه با هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص که باب جدیدی برای قانونگذاری باشد.

رئیس مجلس: در موضوع واردات خودرو با مجمع تشخیص اختلاف نظر داریم

مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات خودرو در روزهای پایانی سال قبل و در جریان بررسی این مسئله در مجلس از سوی رئیس مجلس نیز مطرح شد به طوری که در آن زمان و در خلال بررسی این بند از بودجه، محمدباقر قالیباف رییس مجلس گفت: موضوع خودرو از موضوعات اختلافی با مجمع تشخیص مصلحت نظام است. در نوبت قبلی هم در قانونگذاری بر این موضوع اصرار کرده ایم و موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد ولی چون اکنون بررسی این موضوع در قانون بودجه مطرح است کمیسیون بر این مهم تاکید کرده است.

دستور حذف مجوز واردات خودرو سوال برانگیز است

عبدالله ایزدپناه، نماینده مجلس اما در جلسه علنی روز گذشته مجلس در نطق میان دستور حذف مجوز واردات خودرو را سوال برانگیز دانست و گفت: رئیس کمیسیون تلفیق باید شفاف سازی کند و بگوید چه اتفاقی افتاده است. کسانی که تریبون در اختیار دارند، مراقب باشند موجب تضعیف ارکان نظام نشوند.

خودرو خارجی
خودرو خارجی

وی تاکید کرد: بیان هر مطلبی به صلاح نیست و نباید سبب بی‌اعتمادی مردم به نظام شوید. امام راحلمان فرمودند مجلس در رأس امور است، محدود کردن مجلس در قانونگذاری کار شایسته‌ای نیست.

وزیر صنعت: دولت ممنوعیت واردات خودرو را تمدید نمی کند

ممنوعیت واردات خودرو در حالی در قانون بودجه 1401 حذف شده که به گفته وزیر صنعت، اعتبار مصوبه ممنوعیت واردات خودرو، اردیبهشت امسال به پایان می رسد.

فاطمی امین اخیرا در مورد تصمیم دولت برای آزادسازی واردات خودرو گفته است: دولت قصدی برای تمدید مصوبه ممنوعیت واردات خودرو ندارد و این مصوبه مجددا تمدید نخواهد شد.

وی  با بیان اینکه در صنعت خودروسازی، مافیا وجود دارد اما در جاهایی که شاید با تصور مردم متفاوت باشد. تصریح کرد: ممنوع شدن واردات خودرو برای حمایت از صنعت خودرو نبود بلکه برای مدیریت تراز ارزی کشور بود.
وی ادامه داد: واردات خودرو در سال 97 به‌دلیل تراز ارزی کشور ممنوع شد چون در آن زمان تحریم‌ها اعمال شد و فروش نفت کاهش پیدا کرد و برای اینکه مصارف ارزی مدیریت شود واردات یک‌سری کالاها از جمله خودرو ممنوع شد و مصوبه آن تا اواخر اردیبهشت سال آینده به‌نوعی فرصت دارد و در دولت قصد نداریم آن را تمدید کنیم و به‌ طور خودکار از اواخر اردیبهشت سال آینده واردات خودرو آزاد خواهد شد.

در هر حال، ممنوعیت واردات خودرو در سال 97 با هدف مدیریت منابع ارزی گشور مصوب شده بود اما حالا برخی مسئولان با عناوینی چون مغایرت واردات با سیاست های کلی نظام و همچنین حمایت از تولید داخل بر تمدید آن اصرار دارند.

باید دید در نهایت دولت چه تصمیمی برای واردات خودرو خواهد گرفت و آیا تصمیم دولتی ها به حرف و حدیث های همیشگی مبنی بر حمایت بی حد از خودروسازان پایان می دهد یا خیر؟

گزارش از نرگس نیک ضمیر

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید