قیمت خودروهای وارداتی با مصوبه دولت چقدر است؟

0
واردات خودرو
گمانه زنی در مورد قیمت خودروهای وارداتی با مصوبه دولت در حالی داغ است که به گفته دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو، با این مصوبه، خودروهای با قیمت ۷۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به کشور وارد خواهد شد و البته این واردات باعث کاهش قیمت خودرو در بازار نمی شود.

به گزارش خبرنگار نبض صنعت، هرچند در مورد سقف قیمتی واردات خودرو در مصوبه دولت، شایعات مختلفی مطرح است و برخی این سقف را 7 هزار دلار و برخی 17 تا 25 هزار دلار اعلام می کنند، اما مهدی دادفر در این مورد معتقد است: واردات خودرو به این شیوه تاثیری در کاهش قیمت خودرو در بازار نخواهد داشت.

وی ادامه داد: مسئول واردات خودرو وزارت صمت نیست بلکه بخش خصوصی است. بعد از ۴ سال مسئولان متوجه شدند که کنترل بازار خودرو بدون واردات مشکل است.

وی تصریح کرد: برای خودرو‌هایی که قرار است وارد شود، سقف عددی در نظر گرفته شده، مثلا خودروهای کمتر از ۲۰ هزار دلار وارد شود. نکته دیگر این است که واردات خودرو باید در قبال صادرات خدمات، قطعات و خودرو انجام شود و این موضوع در قانون آمده است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: خودرویی که وارد می‌شود سقف قیمتی، عوارض و تعرفه دارد. به همین دلیل احتمال می‌رود محدوده قیمتی خودروهایی که از طریق این مصوبه وارد می‌شوند بین ۷۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان باشد.

طبق گفته وزیر صمت، محدودیت تعدادی در واردات خودرو اعمال نخواهد شد و این واردات توسط خودروسازان بخش خصوصی صورت خواهد گرفت، اما دادفر در این مورد معتقد است: واردات این خودرو‌ها منجر به کاهش قیمت‌ها نخواهد شد، بلکه تنها منجر به افزایش عرضه خودرو می‌شود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: قرار است یک بند در قیمت گذاری خودرو‌های وارداتی اعمال شود، یعنی آیتم‌های دیگر مانند نرخ ارز، کالای داخلی، میزان عوارض در نظر گرفته شود. نرخ ارز در سال‌های گذشته ۴۲۰۰ تومان بوده است که امسال ۲۴ هزار تومان محاسبه خواهد شد و تعرفه‌ها هم هیچ تغییری نسبت به گذشته نکرده و کاهشی نبوده است.

تعرفه واردات خودرو چقدر است؟

یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت خودروهای وارداتی، تعرفه واردات خودرو است.

به گفته معاون وزیر صنعت، تعرفه واردات خودرو امسال بین ۴۰ تا ۷۵‌ درصد بر اساس حجم موتور خودرو متغیر خواهد بود. یعنی هرچه خودرو حجم موتور بالاتری داشته و گران‌تر باشد، درصد تعرفه واردات هم بالاتر خواهد رفت.

با این حساب برای خودروی هفت هزار دلاری (۲۱۰ میلیون تومان) ۴۰ درصد هزینه گمرک باید پرداخت شود که می‌شود دو هزار و ۸۰۰ دلار(۸۴ میلیون تومان) و این یعنی این خودرو تا وارد کشور شود ۹ هزار و ۸۰۰ دلار (۲۹۴ میلیون تومان) تمام می‌شود؛ اما رقم تعرفه برای خودروهای ۲۵ هزار دلاری (۷۵۰ میلیون تومانی)، ۷۰ درصد خواهد بود که می‌شود ۱۷ هزار و ۵۰۰ دلار (۵۲۵ میلیون تومان) و این یعنی قیمت تمام شده این خودرو در داخل کشور ۴۲ هزار و ۵۰۰ دلار (یک میلیارد و ۲۷۵ میلیون تومان) خواهد بود.

سهم خودروسازان از واردات خودرو

در پیچ و خم بحث واردات خودرو، انتفاع خودروسازان از این موضوع نیز قابل توجه است به طوری که به گفته وزیر صمت در طرح دولت برای واردات خودرو، انتقال فناوری برای بهبود کیفی خودروهای داخلی مدنظر قرار گرفته است.

سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت در مورد کلیات آیین نامه واردات خودرو در هیأت‌ وزیران گفت: روش‌های متعدد واردات خودرو در آیین‌نامه‌ای که هم‌اکنون در مراحل نهایی تصویب قرار دارد، مشخص‌شده است.

وی افزود: در شرایط کنونی با توجه به این‌که تولید خودرو بسیار کمتر از تقاضای بازار است، واردات برای تنظیم و کنترل بازار آزاد خودرو ضروری است.

وی ادامه داد: در آیین‌نامه پیشنهادی واردات خودرو به انتقال فناوری برای بهبود کیفیت صنعت خودرو توجه ویژه‌ای شده است.

وزیر صمت تصریح کرد: هم‌اکنون خودروهای اقتصادی که در سبد تولید خودروسازان قرار دارند از کیفیت مناسبی برخوردار نبوده و تولید آنها باید متوقف شود.

فاطمی امین اضافه کرد: تمرکز به واردات خودروهای اقتصادی در راستای تأمین این نوع خودروهاست که وضعیت مطلوبی در سبد محصولات شرکت‌های خودروسازی داخلی ندارد و در راستای حمایت از اقشار با درآمد متوسط و کم‌درآمد جامعه است.

تاکید وزیر صمت بر انتقال فناوری برای بهبود کیفیت صنعت خودرو از طریق واردات خودرو می تواند به این معنی باشد که بخشی از منابع مالی حاصل از واردات به خودروسازان تعلق گیرد. این به معنی آن است که یا خودروسازان صرفا واردکننده خواهند بود و یا اینکه منافع مالی از طریق واردات بخشی از خودروها و یا اعطای خدمات پس از فروش و … نصیب خودروسازان خواهد شد.

در هر حال، اگر خودروسازان سهم خاصی در واردات خودرو داشته باشند قطعا این امر طوری برنامه ریزی خواهد شد که به بازار خودروهای داخلی آسیبی وارد نکند و باعث افت قیمت در این بخش نشود.

گزارش از نرگس نیک ضمیر

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید