صدور شناسه کالا و کد رهگیری برای تمام محصولات لوازم خانگی

0
مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت گفت: تمام کالا‌های حوزه لوازم خانگی که شامل طرح مبارزه با قاچاق کالا می‌شوند، شناسه کالا و کد رهگیری را دریافت کردند.

به گزارش نبض صنعت، محسن شکراللهی با بیان اینکه تا کنون نزدیک به 40 هزار شناسه کالا برای کالا‌های لوازم خانگی صادر شده است، افزود: از سال 99 نیز تقریباً به صورت تجمیعی 22 میلیون کد رهگیری برای لوازم خانگی تولید داخل و کالا‌هایی که به صورت رسمی داخل کشور می‌شوند ثبت شده است و حتی کالا‌های کوله بری هم ملزم هستند شناسه کالا و کد رهگیری را از سامانه جامع تجارت دریافت کنند.

شکراللهی افزود: همه کالا‌هایی که دارای کد رهگیری هستند باید ضمانت هم داشته باشند یعنی مصرف کننده بتواند از طریق کد مشخص شده درسامانه جامع تجارت (#7777*4*) یا نرم افزاری که از طرف سامانه جامع تجارت در اپلیکیشن‌هایی مثل بازار وجود دارد اصالت دار بودن یا تقلبی بودن کالا را تشخیص دهد.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان کالا‌های داخلی با اصالت ملزم به ثبت کد رهگیری شده اند، گفت: قانون جدید که اصلاح قانون مبارزه با قاچاق است این امکان خوب را به ما می‌دهد که طبق آن بتوانیم کسانی که خدمات دهنده کالای قاچاق هستند جرم انگاری شده و مثل سابق نیست که کالا‌های قاچاق بتواند در شبکه رسمی کشور کالای تقلبی و جعلی بدون جرم انگاری فعالیت داشته باشد.

مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت افزود: آن چه مشخص است وظیفه وزارت صمت کمک به تفکیک کالای با اصالت از کالای قاچاق و تقلبی است و بحث شناسه کالا، کد رهگیری، سامانه‌ای که برای گارانتی و ضمانت آماده شده در راستای این بوده است.

شکراللهی گفت: زیرساخت‌های حقوقی و فنی برای شروع طرح مبارزه با قاچاق کالای لوازم خانگی در کشور آماده است، اما بدون ورود جدی نهاد‌های نظارتی و همگرایی که لازمه این کار است، اجرای دقیق این طرح محقق نخواهد شد.

مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت افزود: زیرساخت حقوقی همین اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا است، زیرساخت فنی آن هم سامانه اصالت سنجی است که در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید