نبض صنعت گزارش می دهد
وزیر صمت استعفا کرد؟/دلایل استیضاح فاطمی امین

0
وزیر صنعت
وزیر صنعت، معدن و تجارت
با اعلام وصول استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت، حالا اخبار ضد و نقیضی از استعفای دومین وزیر کابینه دولت رئیسی به گوش می رسد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، در حالی که به گفته مجلسی ها، استیضاح وزیر صمت در هیأت رئیسه اعلام وصول شده است، برخی اخبار از ارائه استعفای فاطمی امین به رئیس جمهور در جلسه امروز هیأت دولت حکایت دارد.

عصر امروز سیدنظام الدین موسوی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس از اعلام وصول نخستین طرح استیضاح وزیر دولت سیزدهم در مجلس خبر داد و گفت: بعد از بررسی‌های مختلف، طرح استیضاح وزیر صمت اعلام وصول و برای بررسی به کمیسیون تخصصی ارسال شد.

وی با بیان اینکه درخواست‌های مختلفی برای استیضاح برخی وزرا به هیئت رئیسه ارسال شده است، گفت: در جلسه امروز و براساس مباحثاتی که مطرح شد و نیز طبق زمان بندی ثبت درخواست‌ها برای استیضاح، طرح استیضاح آقای فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام وصول و برای بررسی به کمیسیون تخصصی آن ارسال شد.

دهنوی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس نیز در این مورد گفت: در جلسه امروز هیئت‌رئیسه، با اعلام وصول استیضاح وزیر صمت موافقت شد.

به گفته وی، مهمترین دلیل استیضاح فاطمی امین مدیریت نکردنِ صحیح صنعت خودروسازی و محقق‌نشدن وعده‌هاست.

فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش از کسب رأی اعتماد از مجلس وعده های مختلفی را در خصوص کنترل و مدیریت بازار خودرو داد که این وعده ها را پس از دریافت رأی اعتماد نیز ادامه داد اما نتوانست در تحقق آنها موفقیتی به دست آورد.

یکی از وعده های وزیر صمت، کاهش قیمت خودرو در سال جدید بود به طوری که سال گذشته فاطمی امین وعده کاهش 15 درصدی قیمت خودرو در سال 1401 را داد که با واکنش های مختلفی از سوی مردم و مسئولان روبرو شد. با شروع سال جدید، بررسی بازار خودرو در روزهای نخستین سال از رشد ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومانی قیمتها حکایت داشت. در نهایت فاطمی امین وعده خود را تغییر داد و گفت که منظورش کاهش 15 درصدی قیمت تمام شده خودرو بوده است.

با شروع سال جدید و افزایش تورم در بخش های مختلف که اتفاقا بیشتر از سالهای قبل در بین مردم حس شد، اما وزیر صمت باید برای مدیریت قیمت تمام شده خودرو کاری می کرد و این بود که مدیران برای تحقق وعده کاهش قیمت خودرو سراغ قطعه سازان رفته و از آنها خواستند تا قیمت تولیداتشان را 15 درصد کاهش دهند. این در شرایطی بود که اکثر تولیدکنندگان قطعات خودرو با رشد هزینه های تولید ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه، رشد حقوق و دستمزد و همچنین افزایش قیمت حامل های انرژی روبرو هستند.

در نتیجه وعده آقای وزیر برای کاهش قیمت تمام شده خودرو نیز عملیاتی نشد.

در این میان، فاطمی امین که پیشتر از وجود مافیا در صنعت خودرو کشور خبر داده بود، برای مدیریت بازار دست به دامان ایجاد سامانه ای جدید با هدف عرضه مستقیم خودرو به مردم و حذف واسطه ها افتاد. در این راستا سامانه یکپارچه تخصیص خودرو راه اندازی شد اما در نهایت اعلام اسامی برندگان این سامانه نیز با بی نظمی روبرو شد و وزارت صمت مجبور شد علاوه بر برندگان اصلی خرید خودرو از این سامانه، افراد ذخیره را نیز جزء برندگان نهایی اعلام کند. اتفاقی که باعث شد تا بخشی از تولید آینده خودروسازان پیش خور شود.

در نتیجه، وزارت صمت که قرار بود حدود ۱۷۶ هزار خودرو به منتخبان قرعه کشی از طریق سامانه یکپارچه تخصیص دهد، اعلام کرده ۵۰ هزار دستگاه خودرو مازاد دیگر نیز وجود دارد که به ذخیره ها تخصیص خواهد یافت.

در کنار این مسائل، فاطمی امین وعده افزایش تولید خودرو در سال 1400 را نیز داده بود که آن هم محقق نشد.

طبق وعده وزیر صنعت قرار بود در سال 1400 یک‌ میلیون و ۱۰۰‌ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شود اما در مجموع سه خودروساز بزرگ کشور حدود ۸۴۲‌ هزار و ۲۰۰ دستگاه خودروی سواری تولید کردند.

عدم تحقق برنامه های وزیر صمت در بخش های مختلف به ویژه خودرو و همچنین ناتوانی در مدیریت بازار و قیمت کالاها به ویژه بازار کالاهای اساسی باعث شد تا نمایندگان مجلس درخواست استیضاح وی را به هیأت رئیسه ارائه کنند. در این مورد باید به کمبود عرضه برخی محصولات مانند روغن نباتی همزمان با حذف ارز 4200 تومانی از واردات این محصول اشاره کنیم.

در مورد عملکرد وزارت صمت اخیراً رییس قوه قضاییه نیز گفته بود: وزارت صمت قول داد تا ظرف یک سال هم تولید خودرو را بالا ببرد و هم قیمت آن کاهش پیدا کند از آن موعد ۶ ماه گذشته و بر اساس آمار در ۱۴۰۰ تولید از سال قبلش کمتر بوده است.

وی تاکید کرد: وعده‌هایی که وزارت صمت در مورد تولید و قیمت خودرو داد را پیگیری کنید و نگذارید وعده‌هایی که داده‌اند، به فراموشی سپرده شود.

در هر حال، باید دید در نهایت بحث استیضاح و یا استعفای وزیر صمت به کجا می رسد و در صورت کنار رفتن وی، چه فردی و با چه توانمندی جایگزین او خواهد شد.

گزارش از نرگس نیک ضمیر

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید