باند مافیایی باعث لغو عرضه خودرو در بورس شد

0
عرضه خودرو در بورس
یک اقتصاددان از وجود رانت های 10 هزار میلیاردی در صنعت خودرو خبر داد و گفت: این رانت ها به جیب شبکه محدود توزیع کننده می رود که بازار سیاه بین کارخانه و شبکه توزیع هستند و برای حفظ این عدد هم عرضه خودرو در بورس را لغو می‌کنند.

به گزارش نبض صنعت، مهدی رباطی اظهار داشت: کشورهای دنیا دو قرن قبل متوجه شدند که عرضه کالا در بورس به نفع اقتصاد کشورشان است و ما هنوز در قرن بیست و یکم درگیر این موضوع هستیم که عرضه کالا به بورس مفید است یا مضر.

وی افزود: در شرایط قیمت گذاری دستوری خودرو و عدم عرضه در بورس کالا، پدیده ای به نام اضافه رفاه انحصارگر ایجاد می شود و هرچقدر هم که قیمت گذاری دستوری و عدم شفافیت بازار بیشتر شود اضافه رفاه انحصارگر بیشتر می شود.

رباطی تصریح کرد: مافیای خودرو در ایران به حدی قوی است که مقابل حرف مقام معظم رهبری هم می ایستد، گلایه های ایشان از این صنعت و قیمت خودرو نادیده گرفته می شود و دستور رئیس جمهور نیز برای آزادسازی واردات خودرو شبانه لغو می شود و در این میان، عده ای توجیهات علمی مانند حمایت از مصرف کننده و حمایت از تولید ملی می آورند تا اضافه رفاه انحصارگر همچنان حفظ شود.

کارشناس بازار سرمایه از وجود رانت های 10 هزار میلیاردی در صنعت خودروی کشور خبر داد و افزود: این رانت ها به جیب شبکه محدود توزیع کننده می رود که بازار سیاه بین کارخانه و شبکه توزیع هستند و برای حفظ این عدد هم هر کاری خواهند کرد که از جمله آن می توان به لغو عرضه خودرو در بورس کالا اشاره داشت.

این اقتصاددان عمده تصمیمات در این صنعت را نتیجه ی ارائه اطلاعات غلط به سیاست گذاران دانست و گفت: یکی از مغلطه های بزرگ درمورد واردات خودرو بحث خروج ارز از کشور است که با همین مغلطه مضحک، ذهن سیاست گذار را دچار اشتباه می کنند.

رباطی با بیان اینکه صنعت خودروی ایران از نظر زیرساخت تکنولوژیک و ماشین آلات خطوط تولید در بالاترین سطح تکنولوژی دنیا قرار دارد، افزود: صنعت خودروسازی ایران توانایی تولید ماشین های 2022 دنیا را هم دارد اما سوء مدیریت باعث شده خروجی آن، دستگاه سمند و پراید باشد.

کارشناس بازار سرمایه معتقد است: صنعت خودروسازی ایران دارای مزیت بسیار زیادی است اما به شرطی که با تکنولوژی روز دنیا آمیخته شود، دولت دست از قیمت گذاری دستوری بردارد و اجازه رقابت بدهد، در شرایط کمبود عرضه فروش خودرو را به بورس کالا بسپارد و دست شبکه مافیای توزیع را هم کوتاه کند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید