خودروسازان داخلی قطعه را گران می‌خرند

0
قطعات خودرو
قطعات خودرو
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: در همه دنیا سهم قطعات در قیمت خودرو کمتر از ۶۰ درصد است، اما در خودرو‌های داخلی این سهم به ۸۵ درصد می‌رسد.

به گزارش نبض صنعت، عبدالله توکلی لاهیجانی گفت: خودروسازان بزرگ قطعات را گران‌تر از نرخ واقعی خریداری می‌کنند و ما هر چقدر هم قیمت خودرو‌های داخلی را بالا ببریم باز هم ۸۵ درصد از قیمت به زنجیره تامین قطعات اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: این گرانفروشی قطعات، ریشه‌های متفاوتی دارد، نخست اینکه رابطه قطعه ساز و خودروساز درست تعریف نشده و گاهی قطعه سازان با نفوذ در هیئت مدیره خودروسازی باعث تعارض منافع می‌شوند.

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: از طرفی رابطه قطعه ساز و خودروساز در دنیا بر اساس مقیاس اقتصادی تولید است و خودروسازان دنیا، در هر بن سازه با قطعه سازی کار می‌کنند که به مقیاس اقتصادی تولید دست یافته باشد.

توکلی افزود: هم اکنون خودروسازان داخلی در هر بن سازه، با بیش از صد قطعه ساز مختلف کار می‌کنند و هر کدام از آن‌ها شمارگان (تیراژ) محدودی از یک قطعه را تولید می‌کنند، در چنین سیاستی به مقیاس اقتصادی تولید نمی‌رسیم و قیمت قطعه بالا می‌رود.

وی گفت: هر یک از خودروسازان بزرگ داخلی، سایت‌های مختلف تولیدی برای یک بن سازه مشترک دارد، به طور نمونه خودرو‌های تیبا، ساینا و کوییک با بن سازه مشترک، در زیر مجموعه‌های مختلف شرکت سایپا تولید و قطعات آن‌ها از چندین تامین کننده متفاوت خریداری می‌شود؛ همه این محصولات را می‌توان در یک مجموعه واحد تولید و از تعداد محدودی تامین کننده برای تولید قطعات آن‌ها استفاده کرد تا قطعات در مقیاس تولید انبوه با هزینه کمتری تولید و حمل شود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید