جزئیات نشست خودرویی مجمع تشخیص/چه کسی با واردات خودرو مخالف است؟

0
خودرو خارجی
خودرو خارجی
این روزها اظهار نظرهای مختلفی در مورد واردات خودرو و اجرا شدن یا نشدن آن صورت می گیرد. در این مورد مصوبات مختلفی نیز از سوی نهادهای تصمیم گیر صادر می شود اما این مسئله همچنان با ابهام روبرو است و مشخص نیست مخالف اصلی واردات خودرو چه فرد یا ارگانی است؟
به گزارش خبرنگار نبض صنعت، موضوع واردات خودرو طی ماه های گذشته از سوی نمایندگان مجلس و به منظور کنترل و مدیریت بازار خودرو کشور مطرح شد و در این راستا طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو مورد تصویب و چکش کاری قرار گرفت. این طرح با موافقت و مخالفت هایی همراه بوده اما زمانی که قرار شد کار واردات به افرادی که خودرو و قطعات خودرو صادر می کنند، سپرده شود خودروسازان موافقت خود را با اجرای آن اعلام کردند.
اما از انجا که واردکنندگان خودرو ظاهرا نقشی در واردات نخواهند داشت، این بخش از فعالان واردات در سال های گذشته مخالف اجرای مصوبه مجلس هستند.

مخالف اصلی؛ واردکنندگان خودرو هستند

لطف اله سیاه کلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این مورد با اشاره به بررسی مصوبه خودرویی مجلس در نشست روز گذشته مجمع تشخیص مصلحت، گفت: تولیدکنندگان خودرو، مجلس شورای اسلامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و شورای نگهبان مجلس مخالف واردات خودرو نیستند، مخالف اصلی، واردکنندگان هستند.

وی با بیان اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام به ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو درباره واردات مدیریت شده خودرو ایراد گرفته و آن را مغایر با سیاست‌های کلی نظام دانسته است، افزود: زمانی واردات با سیاست‌های کلی مغایر است که موجب لطمه به تولید داخل شود این در حالی است که تولیدکنندگان معتقدند با سازوکار پیش بینی شده در مجلس لطمه‌ای به تولید داخل وارد نمی‌شود.

وی همچنین با اشاره به جلسه هفته گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی مصوبه خودرویی مجلس با حضور نمایندگان مجلس، ایران خودرو و سایپا، وزارت صمت، بانک مرکزی و واردکنندگان خودرو یادآورد شد: در این جلسه نمایندگان ایران خودرو، سایپا و سایر تولیدکنندگان معتقد بودند که با فرمول مجلس برای واردات مدیریت شده خودرو نه تنها به تولید لطمه‌ای وارد نمی‌شود بلکه این مصوبه زمینه‌ای برای رقابت و ارتقا کیفیت فراهم می‌کند.

این نماینده مجلس با اشاره به موافقت وزارت صمت با واردات خودروادامه داد: از آنجا که در مصوبه مجلس مقرر شده که منشا ارز موردنیاز برای واردات از محل صادرات خودرو، قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه تامین شود، فشاری مضاعف به منابع ارزی کشور وارد نمی‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: تولیدکنندگان خودرو، مجلس، وزارت صنعت، معدن و تجارت و شورای نگهبان مخالف واردات خودرو نیستند، مخالف اصلی، واردکنندگان خودرو هستند.

دلیل مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات خودرو 

میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشتر در این مورد گفته بود: مشکل اینجاست که اصولا واردات برای خودروهای تشریفاتی و تجملی صورت می گیرد و خودروهایی وارد نمی شود که مورد نیاز عامه مردم باشد. مشکل دیگر واردات خودرو اینجاست که این امر، مانع توسعه و رشد کیفیت محصولات داخلی می شود. از طرف دیگر هم تولید کنندگان به جای تولید به سمت واردات سوق پیدا می کنند.

به گفته وی، باید سرمایه گذاری را به سمت ارتقاء محصولات ایرانی ببریم و خودرو را رقابت پذیر کنیم، کیفیت را افزایش داده و حتی به اندازه ای رشد کند که بتوانیم تولیدات داخل را صادر کنیم. خودروسازان باید این کار را انجام دهند و اگر تاکنون این اتفاق نیفتاده باید تلاش خود را بیشتر کنند.

واردات خودرو؛ گامی برای رفع انحصار

سید محسن دهنوی، عضو هیئت رئیسه مجلس نیز پیشتر گفته بود: با اعطای مجوز واردات به ازای صادرات خودرو یا قطعات، مجلس اولین قدم برای رفع ⁧‫انحصار‬⁩ را برداشت؛ گرچه کافی نیست، اما گام مثبت کمیسیون صنایع، در جهت کنترل قیمت خودرو مؤثر است. با سیاست‌گذاری‌های درست، قیمت در بازار تعدیل می‌شود نه با تصمیمات خلق‌الساعه!

وی توضیح داد: طبق مصوبه اخیر، هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند به ازای ⁧‫صادرات خودرو‬⁩ و قطعات خودرو یا سایر کالا‌ها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه، خودرو وارد کند. وزارت صمت موظف است از واردات مجدد اقلامِ صادرشده، جلوگیری و دستورالعمل خدمات پس از فروش این خودرو‌های وارداتی را تعیین کند.

به گفته وی، برای قطعه‌سازان خصوصی و سایر خودروسازانی که در چنبره سایپا و ایران‌خودرو گرفتار نشده‌اند، این بهترین فرصت است تا با صادرات محصولاتشان به کشور‌های گوناگون علی‌الخصوص همسایگان، بتوانند خودرو‌های مورد علاقه مردم را وارد کنند و ⁧‫رضایت مشتری‬⁩ را رقم بزنند.

طرح مجلس واردات خودرو را انحصاری می‌کند

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این مورد معتقد است: اگر طرح واردات خودرو به تصویب نهایی برسد، انحصار در انحصار ایجاد می‌کند زیرا امکان واردات را فقط به خودروسازان می‌دهد.

وی افزود: در طرح مجلس آمده که واردات خودرو باید به مقدار صادراتمان باشد. بنابراین ۵ هزار خودرویی که ما وارد می‌کنیم چقدر است که برایش قانون وضع شود؟

دادفر تصریح کرد: صادرات ما آنقدر محدود است که اگر بخواهیم به ازای آن وارد کنیم هیچ تفاوتی در بازار ایجاد نخواهد شد.

در هر حال، به گفته کارشناسان در شرایطی که بازار خودرو با انحصار روبرو است، واردات خودرو می تواند تاثیر مثبتی در بهبود شرایط بازار و کنترل قیمتها داشته باشد. باید دید در نهایت چه اتفاقی می افتد و مصوبه مجلس برای واردات خودرو عملی می شود یا خیر؟

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید